Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Van ver zou je zeggen dat de Cayman niet echt veranderd is. Hij lijkt nog steeds evenwichtig en sportief, met grote velgen, scherpe blik en zacht aflopende daklijn. Maar kijk dichter en er zijn duizenden details die echt geëvolueerd zijn: duidelijkere plooien in de flanken, donkerdere achterlichten,… maar liefst 70% van de koetswerkonderdelen van de Cayman werden gewijzigd. En dat is ongezien voor een facelift!
In het interieur is de afwerking nog steeds geweldig, en het multimediasysteem doet voortaan een beroep op de meest recente technologieën, met een navigatiesysteem dat in “real-time” het verkeer weergeeft, internetverbinding, touchscreen van hoge kwaliteit, en vooral een optimale smartphone-integratie dankzij Apple CarPlay. Android-gebruikers: Porsche ontfermt zich binnenkort over jullie…
De interieurruimte is ruim voldoende. In tegenstelling tot de 911 is de Cayman een strikte tweezitter. Jammer voor de (kleine) achterpassagiers, maar des te beter voor de bagage: er is namelijk ruimte vooraan en achteraan, waardoor je voldoende bagage kan meenemen voor een weekje vakantie met z’n twee. En dat gaat beter dan voordien, want zijn demping is toleranter dan ooit…
Start de motor en hij springt met een stevig kabaal aan. Tot daar alles goed. Maar spits de oren, en je herkent het geluid van ergens. Subaru-fans weten alvast van waar: Porsche drijft de revolutie zo ver door dat de beroemde “flat six” twee cilinders verliest. Er blijven er dus vier over, met twee liter cilinderinhoud in totaal.
De motor mag dan wel kleiner zijn dan ooit, hij wint wel stevig aan prestaties dankzij een turbo: 300 pk en 380 Nm tussen 1.950 en 4.500 tpm. Heel wat vermogen, dat via een manuele zesversnellingsbak of een PDK-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de achterwielen wordt gestuurd. Dat vertaalt zich in minder dan 5 seconden (4,9 om precies te zijn) van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 275 km/u. De S-versie doet er nog een schepje bovenop: diens motor is 2,5 liter groot en het vermogen stijgt tot 350 pk.
Al bij de eerste meters valt het andere karakter van de auto op: de motor is heel wat soepeler en accelereert veel krachtiger in lage toeren. Qua hernemingen moet deze 718 Cayman het ook een stuk beter doen dan de vorige Cayman S. Dankzij het toegenomen koppel is dat dus makkelijker dan ooit.
Maar geeft de Cayman nog thuis op sportief vlak? De “flat four” antwoordt niet even alert op de input van het gaspedaal, en klimt niet even maniakaal in de toeren als de vorige “flat six”. Het nieuwe blok klinkt wel agressiever en suggestiever in het oor. Relatief geslaagd, maar vermoeiend op de lange duur. De vorige zescilinder lag steeds lekker in het oor: soms metaalachtig, soms zacht, maar steeds heerlijk. Nu herken je soms een Subaru, soms een Porsche 356…
Maar ga niet alleen af op deze indrukken. De viercilinder is misschien rustiger en minder maniakaal in hoge toeren, maar hij is daarom niet minder explosief. Zijn overvloedige koppel schiet hem als een kanonskogel uit de bochten. De kers op de taart is uiteraard het weggedrag.
De Cayman is evenwichtiger dan ooit en kleeft aan de weg. Het stevigere koppel van de nieuwe motor kan je beter benutten en je kunt de limieten dus makkelijker verkennen. Maar in een aaneenschakeling van bochten is hij op zijn best: stabiel en ongezien snedig.
In tegenstelling tot vroeger, toen de Cayman meer kostte dan de Boxster, is hij voortaan ongeveer € 2.000 minder duur dan de cabriolet. Logischer… Reken echter niet op een betaalbare prijs: € 54.087 voor de 718 Cayman en € 66.792 voor de S-versie. De PDK-versnellingsbak voegt daar nog eens ongeveer € 3.000 aan toe.
Vergeet ook niet dat de optielijst lang is, doet duizelen en… eigenlijk onmisbaar is. Standaard biedt de 718 Cayman namelijk weinig, zelfs geen automatische klimaatregeling. Ons testexemplaar voegde bijvoorbeeld… € 40.000 aan opties toe! Spring iets redelijker met de optielijst om en je moet op ongeveer € 15.000 extra rekenen.
Aan de pomp zou de viercilinder zuiniger moeten zijn. Dat klopt alvast op papier: de 718 Cayman met PDK zou gemiddeld 6,9 l/100 km verbruiken, en een CO2-uitstoot hebben van 158 g/km. Maar alles hangt af van je rechtervoet. Met een fluwelen rechtervoet kan je met de 718 Cayman zeker minder dan 9 l/100 km halen. Een zware voet zorgt voor cijfers die eerder bij de vorige motor horen. Wij reden snel maar vloeiend, wat bij het natuurlijke karakter van deze motor hoort, en haalden een gemiddelde van 9,8 l/100 km.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?