Testen

Porsche 911 Targa 4S: terug naar de bron

Droom je nog altijd van de 911 Targa’s uit jouw jeugd? Dat komt goed uit, want Porsche brengt de originele Targa terug. Niet met een panoramische ruit zoals bij de laatste modellen, maar met een architectuur die dicht aanleunt bij de geest van het origineel. We ontdekken een 911 anders dan alle andere …

  • Piette François
  • 14 augustus 2014
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Doeltreffend en veilig weggedrag
  • Nostalgische stijl
  • Opwindende motor en uitzonderlijke pdk-bak
  • Veelzijdigheid/verbazingwekkend comfort
  • Beperkte plaats achterin
  • Dak opent alleen stilstaand
  • Karige standaarduitrusting
  • Stevige prijs/dure opties

Nostalgische gevoelens

De allereerste 911 Targa had een afneembaar dak, dat bevestigd werd aan de voorruit en een grote centrale rolbeugel, en een beweegbare achterruit. Die laatste werd na enkele jaren vervangen door een vast exemplaar. De nieuwste 911 Targa hergebruikt nu deze formule, met dit verschil dat dak niet meer gevormd wordt door een hard element maar door een soepele kap en dat alles elektrisch opent, met een kleine knop of met de afstandsbediening.

Spectaculair zicht

Deze 911 verzekert het spektakel als hij zijn dak opengooit: in een indrukwekkend ballet van de achterruit, de kap en de rolbeugel, plooit het dak samen en wordt het achter de achterzetels opgeborgen. Indrukwekkend. De operatie kan wel alleen bij stilstand, wat spijtig is, en duurt een twintigtal seconden.

Nog een minpuntje: met het dak verwijderd, kun je niet meer genieten van de laadruimte achter de achterzetels. Tot slot moet je wat voorzichtig zijn tijdens de operatie, de achterruit komt tot ver achter de auto …

Esthetisch

Ik moet iets bekennen: de eerste Targa’s hebben me nooit bekoord. Ik vond de integratie van de dakboog even esthetisch verantwoord als een punthelm op een schattig hoofd. De tijden zijn veranderd, want de nieuwkomer bevalt me wel.

Binnenin

Geen verrassing wanneer we plaatsnemen, het gaat om een 911 met alle bijzonderheden die erbij horen: vijf tellers, een voorbeeldige ergonomie en een contactslot links. Het interieur is zeer comfortabel voorin en ik bemerk meer hoofdruimte dan in de coupé voor de passagiers achterin. Helaas, uw dienaar kan er door zijn lange benen nog altijd niet zitten.

Aangezien de 911 dé sportwagen is voor elke dag, eindigen we de praktische aspecten met de kofferruimte. Die veranderde niet, zit nog altijd voorin en is diep maar niet zo praktisch voor grote valiezen. 

Vierwielaandrijving of niets

Porsche hergebruikt de mechaniek van de klassieke versie, namelijk de flat six van 3,4 liter en 350 pk (Targa 4) of de 3,8 liter met 400 pk (Targa 4S). In elk geval is vierwielaandrijving standaard, wat niet het geval is voor de PDK-automaat met dubbele koppeling die optioneel blijft.

Flat six

Het ontwaken van de flat six is een van die grote geluksmomenten die iedere autoliefhebber ooit eens moet beleven. Hij brult, komt tot leven en trilt wat: deze auto heeft duidelijk een ziel. Niet te evenaren … Op de weg blijft het weggedrag van de 911 Targa trouw aan dat van zijn gesloten broers met vierwielaandrijving: stabieler dan de achterwielaandrijvers, veel grip natte ondergrond en toch nog altijd wendbaar, waarvoor de 911 bekendstaat.

Duivels

Deze 911 rijdt heel nauwkeurig en neemt bochten met ontwapenend gemak, waardoor je helemaal vergeet dat hij zijn motor achterin meesleurt zoals een rugzak. De stuurbekrachtiging vervolledigt het plaatje met een uitstekende feedback. De motor is soepel onder 4.000 tr/min en explosief daarboven. Het geluid klinkt opwindend maar vreemd genoeg meer gedempt dan in de coupé. Helaas kun je het potentieel van de 911 nooit benutten op onze wegen. Het lot van de huidige generatie sportwagens …

In openlucht

Rijden in openlucht biedt heel wat plezier: de wind in de haren, de zon die schijnt, de flat six die bromt, … De aanwezigheid van de dakboog schept toch niet hetzelfde gevoel van vrijheid als in de cabriolet. De veiligheid van dit harde element stelt je wel helemaal gerust.

Prijs

Met een prijs van 127.413 euro kost een Targa 4S ongeveer 12.000 euro meer dan een Carrera 4S. Een Cabriolet 4S vraagt een extra inspanning van minder dan 1.000 euro. Is er dan nog ruimte in jouw financiën, lonk dan eens naar de optielijst. Je vindt er al het nodige (snelheidsregelaar, automatische lichten, …) en overbodige (zoals een kleurtje voor de veiligheidsgordels) en altijd voor een stevige prijs.

Het verbruik verbaast: minder dan 11 l/100 km zonder onszelf iets te ontzeggen maar met een soepele rijstijl, dat is een opmerkelijke prestatie voor een bolide met 400 pk.

Conclusie

Vergeet even de logische vraag waarom een ‘halve’ cabriolet nodig is in het gamma voor bijna dezelfde prijs als de ‘echte’ cabriolet. De Targa 4S is bovenal een schitterende creatie met heerlijke retroaccenten die alle sportieve en veelzijdige kwaliteiten van een traditionele 911 behoudt. Moeilijk om hieraan te weerstaan, want deze schoonheid ontsnapt gewoon aan elke logica.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km