Testen

Renault Talisman dCi 130: strak in het pak

Dat de Renault Talisman wil concurreren met de Volkswagen Passat, Skoda Superb, Ford Mondeo en consoorten, is geen geheim. Dat je daarvoor niet alleen moet uitpakken met een knappe lijn, maar ook met een degelijke dieselmotor om de leaserijder te overtuigen, ook niet. Of de dCi 130 opgewassen is voor die taak?
  • Bervoets Wim
  • 03 oktober 2016
  • Renault
2,0
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 4control-chassis
  • Geslaagde lijn
  • Ruimte binnenin
  • Verleidelijk interieur
  • Afwerkingsdetails
  • Ergonomie r-link 2
  • Holle motor bij lage toeren
  • Schokdemping kan beter

Met die knappe lijn zit het bij de Talisman alvast goed. De grote berline (4,85 m) slaagt er in de familietrekjes van de moderne Renaults te combineren met een lange en elegante lijn. De blikvangers zijn de grote grille met centrale logo die naadloos overvloeit in de koplampen vooraan, en de achterlichten die uitmonden in een fijne lijn naar het midden.

Aandachtstrekker

Binnenin gaat het op hetzelfde elan verder: het dashboard oogt mooi en modern, en je aandacht gaat meteen naar het verticaal geplaatste centrale R-Link 2-scherm. Het touchscreen zorgt voor de bediening van het navigatiesysteem en het multimediasysteem, maar de ergonomie is niet altijd even doorgrondelijk. Ook jammer zijn de hardere plastics die af en toe gebruikt worden, en contrasteren met het leder op het dashboard.

Volumineus

Met een kofferinhoud van 608 liter moet hij van de concurrenten alleen de Skoda Superb laten voorgaan. Klap je de achterbank neer, dan haal je 1.022 liter. Ook in het interieur is het plaatsaanbod aan de ruime kant, maar zullen langere passagiers achteraan met hun kruin tegen het dak aanschurken.

Onder de kap

De motor die we probeerden, is de Energy dCi 130. Dat viercilinderblok is 1,6 liter groot, en zou op papier de gulden middenweg moeten vormen tussen de 1.5 dCi van 110 pk, en de 1.6 dCi van 160 pk met twee turbo’s. In deze hoedanigheid produceert hij 130 pk en heeft hij een koppel van 320 Nm. Hij kan worden besteld met Renaults EDC6-zestrapsautomaat met dubbele koppeling, maar wij reden hem met manuele zesbak.

In de praktijk

Een snelheidswonder pretendeert de dCi 130 niet te zijn (0-100 km/u legt hij af in 10,4 seconden), maar in de praktijk moet je het vooral van het koppel hebben. Dat komt relatief laat (bij 1.750 tpm), waardoor de motor nogal hol aanvoelt onderin de toeren en je regelmatig terugschakelt. De EDC6 is daardoor misschien wel de betere keuze qua versnellingsbak, omdat die vaak een vloeiendere combinatie met de motor vormt.

Zuinig is de dCi 130 dan weer wel. Renault geeft een gemiddeld verbruik op van 3,9 l/100 km, maar wij deden daar tijdens onze testdagen zo’n twee liter bij. En dat blijft al bij al best aanvaardbaar, gezien de omvang van deze berline. Met een CO2-uitstoot van 102 g/km blijft hij fiscaal voldoende interessant.

Dynamisch?

Onze testwagen was uitgerust met het 4Control-systeem. Die vierwielsturing zorgt in de bochten voor extra dynamiek, door een hogere bochtensnelheid en scherpere reacties. Maar helemaal dynamisch wordt het niet, want daarvoor is de link met het stuur niet altijd even zuiver. Wint het comfort dan? Jazeker, maar niet glansrijk: ondanks het algemene rijcomfort laat de demping bij oneffenheden hier en daar een steekje vallen.

Veiligheid

Het veiligheidsarsenaal van deze Talisman staat op peil. Standaard beschikt hij over een noodremhulp, parkeersensoren achteraan en een snelheidsregelaar en –begrenzer, en in een hoger uitrustingsniveau komt daar nog rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning bovenop. In de optielijst staan verder nog een dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp, een adaptieve snelheidsregelaar enzovoort.

Prijs

De Renault Talisman dCi 130 met manuele zesbak kost € 29.600. Daarvoor zit je in het “Zen”-uitrustingsniveau, en krijg je standaard een correcte uitrusting, met het R-Link 2-infotainmentsysteem, een massagefunctie voor de bestuurderszetel, automatische klimaatregeling met twee zones, enzovoort. Voor € 31.350 klim je naar het uitrustingsniveau “Intens”. De “Initiale Paris”-topuitvoering is niet combineerbaar met deze motor.

Besluit

De Renault Talisman zit strak in het pak, maar zijn visuele succes weet hij met deze dCi 130-dieselmotor dynamisch niet helemaal te verzilveren. De middelste dieselmotor is in de praktijk eerder een middenmoter, die zich niet helemaal op zijn gemak voelt wanneer hij ten volle wordt aangesproken. Maar de dCi 130 heeft ook zijn verdienste: hij is op het lijf geschreven van veelrijders die comfortabel kilometers willen afleggen. Het ruime plaatsaanbod krijgen ze er bovenop.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km