Testen

Skoda Fabia: overtreft de leerling de meester?

Het Tsjechische merk koestert hoge verwachtingen met de nieuwe Fabia, die stokken in de wielen komt steken van gevestigde stadswagens zoals de Opel Corsa en misschien ook de VW Polo.

  • Piette François
  • 23 oktober 2014
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Rijdt aangenaam
  • Veel praktische snufjes
  • Verhouding ruimte/buitenmaten
  • Vinnige en zuinige tdi 90
  • Geen vlakke laadvloer met neergeklapte achterbank
  • Mirrorlink dringend te herzien

Helemaal nieuw

Skoda heeft de Fabia van kop tot teen vernieuwd met nieuwe Euro 6-motoren, moderne technologie, een nieuwe stuurinrichting enzovoort. De concurrentie rust niet, dus Skoda haalde alle knowhow van de VW-groep boven. Hoewel hij over de modernste uitrusting beschikt, doet hij nog altijd geen beroep op het sensationele MQB-platform dat het mooie weer maakt in de Golf, A3, Octavia, Leon, …

Hoekiger en moderner

Met zijn scherpe hoeken ziet de Fabia er modern en zelfs een beetje dynamisch uit. Om hem nog wat leuker te maken, kun je in optie een tweekleurig koetswerk bestellen met contrasterend dak. Het interieur mist nog altijd fantasie: de Duitse invloed is duidelijk, met een verzorgde afwerking (ondanks plastics die hard aanvoelen) en een inrichting die eerder rationeel dan speels is.

Praktische aspecten

Zoals alle Skoda’s zit de Fabia vol met leuke snufjes en doordachte opbergvakjes. De ruimte zit in de goede middelmaat en de koffer is vrij groot. Wel jammer dat de vloer niet vlak is wanneer je de achterbank neerklapt (in twee delen). De bestuurder heeft een goede rijpositie.

ErrorLink

Net als veel concurrenten krijgt de Fabia een multimediasysteem dat het scherm van jouw smartphone kan spiegelen op het centrale scherm van de boordplank. In theorie kun je hiermee genieten van muzikale apps én het navigatiesysteem van jouw telefoon. Een goedkoop alternatief voor een ingebouwde gps die heel duur is en daarom weinig gekozen wordt door klanten. In theorie is het geweldig.

In de praktijk doet het systeem van Skoda niet beter dan dat van zijn concurrenten, Opel en PSA op kop. Het staat duidelijk nog niet helemaal op punt. Een voorbeeld: ons navigatiesysteem weigerde dienst en toonde een zwart scherm omdat de applicatie zogezegd “niet gebruikt kon worden met de auto in beweging”. Om eens goed mee te lachen …

Nog vervelender is dat deze apps niet compatibel zijn met de radio. Het is trouwens geen specifiek probleem van Skoda, alle constructeurs die MirrorLink gebruiken, hebben met dezelfde moeilijkheden te kampen. Een beetje geduld, het wordt nog verder ontwikkeld …

Motoren

De nieuwe Fabia heeft een volledig motorengamma met vier benzines en drie diesels die we kennen uit de nieuwe Polo. Die beloven een verbruiksdaling tot 17 procent, mede dankzij het 65 kg lagere gewicht. De benzinemotoren (1.0 en 1.2) leveren 60 tot 110 pk, terwijl het dieselgamma steunt op de 1.4 TDI die 75 tot 105 pk ontwikkelt.

Gelukkig …

… is er meer in het leven dan alleen multimedia. Aangezien een auto vooral bedoeld is om te rijden, gaan we rijden. En dat is een aangename verrassing. Voor deze eerste test kropen we achter het stuur van de 1.4 TDI, met driecilinder turbodiesel van 90 pk. Dit blok werd overgenomen uit de gefacelifte Polo.

De motor levert veel koppel, heeft een typisch geluid en geeft het beste van zichzelf tot ongeveer 3.000/3.500 tr/min. Dan valt het doek en is het hoog tijd om in de volgende versnelling te schakelen. Toen we hem over de bergwegen joegen stelde de Fabia met deze motor zich tevreden met maar 6,8 l/100 km. Reken op een gemiddelde onder 5 l/100 km bij ‘verstandig’ gebruik.

Aangenaam en comfortabel

De motor is luidruchtiger dan in de Polo, maar zal gevoelige oren nooit storen. De schokdemping stoort evenmin, want de Skoda is op dat vlak heel comfortabel. Het weggedrag zet een stap voorwaarts dankzij een dappere voortrein en een homogeen geheel. Wel kan de soepele ophanging niet alle koetswerkbewegingen opvangen bij een vlottere rijstijl op hobbelige wegen.

De prijzen zijn nog niet bekend maar worden hopelijk weer scherp. Het is ook nog even wachten op de precieze uitrusting van de versies. Tot slot is het nog de vraag of de Belgische importeur het zal wagen om de MirrorLink aan te bieden …

Conclusie

Hij technologisch iets minder hoogstaand dan een Polo, minder verzorgd dan een Corsa en minder sportief dan een Clio of 208. Toch scoort de Fabia punten op alle vlakken om te slagen in dit segment. Hij rijdt heel aangenaam. Spectaculair is het niet, maar hij overtuigt op alle domeinen behalve de verbinding van het multimediasysteem, dat eigenlijk nog te experimenteel is om goed te presteren. Maar op dat vlak doen de concurrenten het niet beter. We zien in deze nieuwe Fabia dan ook een te duchten concurrent en zelfs één van onze favorieten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km