Testen

Skoda Octavia Combi: stilaan halverwege

Moeilijk hebben ze het niet gemaakt, de jongens van Skoda. De gefacelifte Octavia herken je namelijk meteen. Of je voor de andere wijzigingen wel twee keer moet kijken? Wij zochten het uit aan de hand van de Combi en diens populairste motoren.
  • Bervoets Wim
  • 06 juni 2017
  • Skoda
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping (1.4 tsi)
  • Interieurruimte
  • Kofferruimte
  • Rijcomfort
  • Soepele en gewillige 1.4 tsi
  • 1.6 TDI luidruchtig onder vollast
  • 1.6 TDI mist wat ademruimte
  • Nerveuze start-stop (DSG)

De huidige generatie van Skoda’s bestseller maakte zijn debuut in 2013. Hij nadert dus stilaan het halverwege-paaltje en krijgt voor die gelegenheid een opfrisbeurt. Geen grote wijzigingen op het eerste gezicht, al is er een die de meningen aanvankelijk leek te verdelen: de koplampen.

Wat veranderde er dan precies?

De koplampen werden in twee gesplitst. Op zich geen drastische wijziging, maar de gemengde reacties tonen aan waarom constructeurs voorzichtig zijn met radicale wijzigingen aan hun bestsellers. En de Octavia is een bestseller voor Skoda: afgelopen jaar alleen al reden er in Europa meer dan 255.000 exemplaren uit de showroom.

Hoe oogt het resultaat?

Het went bijzonder snel. Meer zelfs: het bredere radiatorrooster en de aansluitende grootlichten – de dimlichten staan aan de buitenkant – doen de Octavia er wat gespierder uitzien. Iets wat deze gezinswagen met het brave imago steeds kan gebruiken. De koplampen zijn als optie bovendien volledig voorzien van led-verlichting.

Zijn er nog wijzigingen?

De bumpers werden hertekend en de achterlichten kregen ook een iets anders design. Verder blijven de wijzigingen aan de buitenkant beperkt. Binnenin wordt het interieur enigszins opgewaardeerd, met de komst van optionele led-sfeerverlichting, en een update voor het infotainmentsysteem. Dat krijgt voortaan een bijzonder aanraakgevoelig touchscreen, en is in zijn duurste variant 9,2 duim groot, voorzien van een wifi-hotspot, uitgebreide connectiviteit – met onder meer Android Auto en Apple CarPlay – en de mogelijkheid om je smartphone via inductie op te laden.

Hoe zit het met de ruimte aan boord?

Die blijft nog steeds een van Skoda’s grootste troeven. Het persbericht vermeldt dat de Combi 8 millimeter langer is geworden, maar daar merk je in de praktijk natuurlijk weinig van. Toch is dat geen probleem: de ruimte aan boord van de Octavia Combi is royaal, zowel voorin als achterin. Alleen even opletten als je het panoramisch dak aanstipt op de optielijst. Dat schraapt namelijk wat van de hoofdruimte af. In de koffer kan je ten slotte 610 liter bagage kwijt, en zelfs 1.740 liter als je de achterbank neerklapt.

Is de veiligheidsuitrusting up-to-date?

Jazeker. De Octavia beschikte al over een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, een vermoeidheidswaarschuwing, verkeersbordherkenning en een uitgebreide parkeerhulp. De Tsjechen voegen daar nu ook een noodremhulp met voetgangerherkenning aan toe, een dodehoekwaarschuwing, een waarschuwing voor achteropkomend verkeer en een “trailer assist”, die het manoeuvreren met aanhangwagens makkelijker moet maken.

Wat zit er onder de motorkap?

Wij kozen voor twee van de populairste motoren in de Octavia: de 1.4 TSI van 150 pk en de 1.6 TDI van 115 pk, een populaire leasingkeuze. De turbobenzine was gekoppeld aan de DSG-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten, terwijl de dieselmotor met een manuele vijfversnellingsbak gecombineerd was. De 1.4 TSI doet op papier 8,2 seconden over de sprint van 0 tot 100 km/u en heeft een topsnelheid van 219 km/u. De 1.6 TDI doet 10,1 seconden over dezelfde oefening en gaat door tot 203 km/u.

Hoe doen de motoren het in de praktijk?

De 1.4 TSI geeft blijk van een grote gewilligheid: hij staat al van laag in de toeren paraat en kan ook hoger in de toeren worden aangesproken. De combinatie met de DSG-versnellingsbak zit hem als gegoten. Bovendien hebben de Tsjechen de motor bijzonder goed gedempt. Daardoor valt het contrast met de 1.6 TDI des te harder op. Die kan zijn karakteristieke dieselklank niet verbergen, zeker niet wanneer je hem aanspreekt. Maak optimaal gebruik van zijn koppel en hij presteert goed, al denken we dat de combinatie met de DSG hem beter af zou gaan. Een klassieke dieselmotor zoals we ze al enkele jaren kennen dus.

Hoe zit het met de verhouding comfort/dynamiek?

Die helt naar goede Skoda-gewoonte over naar het eerste – al is de spoorbreedte achteraan bij de facelift iets toegenomen. Een bijzonder subtiele ingreep natuurlijk, maar de Octavia Combi legt wel een gezond weggedrag voor de dag, dat niet uitblinkt in dynamiek maar zeker zijn mannetje staat. Geef je de voorkeur aan comfort, dan vindt de Combi dat best: hij filtert en dempt zoals het hoort, en maakt het aangenaam kilometervreten.

Hoeveel kost hij?

De Octavia Combi met 1.6 TDI en manuele vijfbak staat in de catalogus vanaf € 24.835. Daarmee zit je in het uitrustingsniveau Active, dat er een relatief beperkte standaarduitrusting op nahoudt. Klim je een niveau hoger, naar het iets royaler uitgeruste Ambition, dan kost de 1.6 TDI € 26.005. Hier vind je ook de 1.4 TSI terug, die met manuele zesbak € 25.595 kost, en met de door ons gereden DSG7 € 27.395.

Skoda geeft voor de 1.6 TDI een gemiddeld verbruik op van 4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 105 g/km. Voor de 1.4 TSI met DSG7 spreken de Tsjechen dan weer van een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 113 g/km. Wij klokten na een week af op 5,9 l/100 km voor de 1.6 TDI en op 7,0 l/100 km voor de 1.4 TSI.

Besluit?

De facelift halverwege zijn carrière geeft deze Skoda Octavia iets meer sportief karakter. Dat karakter zet hij in de verf met de uitstekende combinatie tussen de 1.4 TSI en de DSG7-automaat met dubbele koppeling. De 1.6 TDI is dan weer op maat gemaakt voor de leasingmarkt en veelrijders, en kan vooral uitpakken met een beperkt verbruik. In beide gevallen blijft deze Octavia Combi een ruime gezinswagen waar maar weinig op aan te merken valt. De onopvallende leerling die steeds met een goed rapport naar huis mag dus.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km