Testen

Skoda Octavia Scout : Baden Powell-approved!

Volledig in de lijn van de verwachtingen lanceerde Skoda op het afgelopen Salon van Genève de ‘’all road’’ versie van de Octavia : de Scout. De eerste generatie Scout verscheen in 2007 en we gingen na of deze tweede generatie de lat weer  hoger wist te leggen.

  • Wouters Bruno
  • 14 juli 2014
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Leuk weggedrag
  • Opmerkelijke styling
  • Veelzijdigheid
  • Beperkt motorenaanbod
  • Design ontbreekt nog steeds de nodige dosis fantasie

De nieuwe Octavia Combi is ondertussen al even ingeburgerd. Het nieuwe model rijdt al een jaar op onze wegen rond en biedt voor zijn categorie een opmerkelijk grote binnenruimte. En mocht de afwerking die van een Golf of Audi nog niet evenaren, dan mogen we gerust stellen dat ze dichter en dichter in de buurt komt. De Scout herneemt die goede eigenschappen én de Haldex-koppeling die al beschikbaar is op de Combi, maar onderscheidt zich door zijn avontuurlijke looks, meer flatterende afwerking en het specifieke aanbod aan motorisatie en versnellingsbak.

 

Motorenpallet
Twee diesel- en een benzinemotor zijn beschikbaar, allen lichter, zuiniger en krachtiger dan hun voorgangers. Ze zijn uitgerust met een Stop&Start-systeem en recupereren energie tijdens het remmen. Op die manier beantwoorden ze aan de Euro6-norm, die vanaf september 2015 op alle nieuwe wagens van toepassing is.

Laten we beginnen met de dieselmotor, nog steeds de meest populaire van het lot. De 2.0 TDI is verkrijgbaar in twee versies. Een 150 pk variant die standaard gekoppeld is aan een conventionele manuele zesversnellingsbak. Hij laat een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km noteren en heeft een CO2-uitstoot van 129 g/km. Nieuw bij Skoda is de 2.0 TDI met 184 pk, in combinatie met een geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak en dubbele koppeling. Het gemiddeld verbruik blijft op 5,1 l/100 km, maar de uitstoot stijgt naar 134 g/km.

Wie niet wil dieselen, moet terugvallen op de enige benzinemotor in het aanbod : de 1.8 TSI met 180 pk. Die is – net als zijn evenknie – gelinkt aan een geautomatiseerde zesversnellingsbak. Hij verbruikt gemiddeld 6,9 l/100 km en heeft een uitstoot van 158 g/km.

Skoda introduceerde de Octavia Scout in 2007. Tot aan het einde van 2013 zou de fabrikant 53.000 exemplaren van het model opleveren, goed voor ongeveer 8% van het totaal aantal verkochte Octavia’s Combi. Goede cijfers die verklaren waarom Skoda werk maakte van de tweede generatie Scout die, na de Audi A3, de Golf en de Seat Leon, gebruik maakt van het nieuwe MQB-platform. Door zijn avontuurlijke look, de Haldex 5-koppeling en zijn verhoogde bodemspeling van 3 centimeter kan de Scout zich voldoende differentiëren ten opzichte van zijn collega’s uit dezelfde groep.  


Polyvalent

De bodemvrijheid van de Octavia steeg met 33 mm tot 171 mm wat onmiddellijk toelaat om z’n actieterrein te vergroten. Het ‘slechte wegen’-pakket bestaat uit plastic beschermingselementen voor het chassis, de brandstof- en de remleidingen en zorgt voor de extra bescherming die je nodig hebt wanneer je offroad gaat. De Scout krijgt standaard 17’’ velgen met 225/50-banden.

De Haldex-koppeling verdeelt het koppel in functie van de omstandigheden, waarbij de distributie tussen de achterste wielen continue wordt aangepast. Enkele kleine stukken offroad lieten ons onmiddellijk toe om het systeem in actie te voelen. Bruusk aflopende wegen, geulen en duizelingwekkende afdalingen schrikken de Scout niet af. Het Haldex-systeem is bovendien ook gekoppeld aan een elektronisch differentieel dat op de vier wielen actief is. Dreigt het ene wiel door te slippen dan wordt het automatisch afgeremd en stuurt het de overtollige kracht naar het wiel dat niet doorslipt.

Het systeem trekt je zo door de moeilijke wegomstandigheden, maar het laat ook toe om twee ton aan vracht te trekken (1.800 kg voor de benzineversie). De vierwielaandrijving drijft bij een beperkte belasting enkel de voorwielen aan. Wanneer het nodig is, worden alle vier wielen ingezet. Het resultaat is een wagen die op de openbare weg vertrouwd en zelfzeker uit de hoek komt, maar indien gewenst kan uitpakken met goede offroad prestaties, geholpen door de verhoogde bodemvrijheid en de op- en afloophoeken van respectievelijk 16,7° en 13,8°.


Een Octavia, maar dan beter

We namen opeenvolgend plaats achter het stuur van de 184 pk-sterke diesel en de benzinemotor met 180 pk, beiden gekoppeld aan de geautomatiseerde versnellingsbak. De regio rond Hamburg is misschien niet de meest extreem veeleisende route, maar de testrit toonde wel het excellente comfortgehalte aan van de hogere Octavia. Ondanks het feit dat hij hoger op de wielen staat, resulteert dat niet in meer rolbewegingen tijdens het sturen. Een pluim voor de ingenieurs.

De Scout laat zich rijden als een gewone Octavia, maar is gewoonweg comfortabeler. En dat blijft niet beperkt tot de verharde wegen. Je kan zonder zorgen de bengels naar het scoutskamp brengen en ter plaatse nog mee helpen met het opzetten van het tentenkamp, zelfs al ligt de locatie ervan achter een veeleisend stukje offroad. De Scout doet op dat vlak z’n naam alle eer aan en mocht de oprichter van de jeugdbeweging, Baden Powell, nog leven, dan zou hij zien dat het goed was.

De zwarte kunstofelementen moeten voor die extra portie offroadlook zorgen. Zowel de voorbumper, deurdrempels en de wielkasten kregen een extra bescherminglaag aangemeten die ongetwijfeld ook in het drukke dagelijkse verkeer z’n nut zal bewijzen. Enkel de bumper achteraan had wat ons betreft gerust een extra portie avontuur mogen uitstralen.


Tsjechisch of Duits ?

Ook het interieur werd goed én ten goede onder handen genomen. De afwerking is wat exclusiever en van een hoog niveau, maar blinkt niet uit door originaliteit. Het DNA van de Skoda is ondertussen even Duits als Tsjechisch en de Tsjechen zijn ondertussen even serieus als de Duitsers.

We gaan niet alle opties bespreken, maar weet dat je onder meer kan kiezen uit een adaptieve cruise control, parking assistant, achteruitrijcamera, een scanner die verkeersborden herkent, een vermoeidheidsdetector, de anti-multicrashfunctie die na een aanrijding automatisch de remmen geblokkeerd houdt, spraakherkenning en het onvermijdelijke infotainmentsysteem.

Belangrijker is dat we een goed gevoel overhielden bij de remmen. Die zijn goed doseerbaar, hebben voldoende uithoudingsvermogen en bijtkracht. Ze zijn afgestemd op de verschillende manieren waarop je de Scout wil kunnen inzetten. Onze voorkeur gaat uiteindelijk naar de benzinemotor. Die is iets geraffineerder en hij vormt - in combinatie met de DSG-bak - het pakket dat ons het beste lag.

De Octavia heeft een sobere en weinig enthousiaste styling, maar de Scout voegt aan dat recept toch het nodige peper en zout aan toe. Zijn grotere bodemvrijheid biedt je een gevoelig groter comfort en de Haldex-transmissie levert een stabiel en trefzeker rijgedrag af, onder alle omstandigheden. En wie zin heeft om de dagelijkse wegen te verlaten die hoeft zich nu ook niet meer in te houden. Dit is – zonder twijfel- de beste Octavia.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km