Testen

Skoda Superb Combi: chique Tsjech

De vorige Skoda Superb was heel geliefd, vooral in zijn Combi-versie (break). De langverwachte nieuwe Superb Combi is klaar om zijn rol van outsider te ruilen en mee te spelen met de grote tenoren van het segment.

  • Piette François
  • 13 juli 2015
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Complete uitrusting
  • Gigantische binnenruimte
  • Interessante prijzen
  • Kofferinhoud
  • Motorenpalet
  • maar aanzienlijk duurder
  • Ernstige sfeer
  • Euh.

De Superb Combi heeft een geslaagde esthetiek en is dus zeker geen ‘bestelbreak’ die je vooral koopt omdat je ruimte nodig hebt. Vandaag heeft hij persoonlijkheid. Geheel naar de moderne mode heeft deze break dynamische, strakke lijnen. Maar hier lijkt het plaatje beter te kloppen dan elders, getuige de unaniem positieve reacties van collega’s. De mooie Superb Combi doet zijn afmetingen helemaal vergeten.

Ruimte

Dé troef van de vorige Superb Combi was zijn ruimte. De nieuwkomer moest dus even goed doen en dat is gelukt. De ruimte is simpelweg enorm, vooral achterin waar je twee volgepropte apparatsjiks met bontmuts kwijt kunt. Heb je adolescenten met ellenlange benen? Dit is een auto voor jullie.

Koffer

De grote sterkte van Superb Combi is de kofferruimte. Het volume van 660 liter is vergelijkbaar met dat van de nieuwe Renault Espace. Met neergeklapte achterbank heb je 1.950 liter ter beschikking. Naast dat vrachtschipvolume biedt Skoda ook enkele handige snufjes om kleine voorwerpen te vervoeren en het leven gemakkelijker te maken, zoals verwijderbare lampen, een ruimte onder de vloer opgedeeld in compartimenten en een elektrische kofferklep bediend met een beweging onder de achterbumper.

Genereus en goed afgewerkt

Als lid van de VW-groep hanteert het merk Skoda vandaag kwaliteitsstandaarden die de concurrenten waard zijn of zelfs overtreffen. De Superb Combi heeft als vlaggenschip zelfs een bijna onberispelijke afwerking. Meer goed nieuws is de comfortuitrusting die vergelijkbaar is met zijn neef, de VW Passat: een infotainmentsysteem met Smart Link (waarmee je apps van je smartphone kunt spiegelen op het scherm, zowel iOS als Android), klimaatregeling met drie zones, een 230 volt-contact, een adaptieve snelheidsregelaar, een fileassistent (automatische piloot), automatische Park Assist enzovoort.

Onder de motorkap

Logischerwijze gebruikt de nieuwe Superb Combi de motoren van de berline, namelijk TSI- en TDI-motoren met 120 tot 280 pk. Ze tellen allemaal vier cilinders en zien hun verbruik dalen tot 30 procent in vergelijking met de vorige Superb Combi dankzij een beter rendement en een gewichtsdaling van 75 kg. Zo biedt Skoda een Superb Combi Greenline met 96 g CO2/km of een gemiddeld verbruik van 3,7 l/100 km. Net als bij de berline zijn 4x4-aandrijving en een DSG-automaat met dubbele koppeling beschikbaar als optie. 

Op de weg

Zoals verwacht vertoont de Superb Combi een stabiel weggedrag, typisch voor VW. De goed afgestelde besturing maakt het mogelijk nauwkeurig bochtig aan te snijden en biedt een goede feedback. De 1.4 TSI heeft natuurlijk een snedigere voortrein dan de zwaardere diesel. Skoda benadrukt dat de Superb Combi ook uitgerust kan worden met een elektronisch gestuurde ophanging.  

Qua vinnigheid is de 1.4 TSI met 150 pk en cilinderuitschakeling eigenlijk al voldoende. Op de weg merk je helemaal niets van een eventueel gebrek aan kracht. De motor is beschikbaar bij alle toerentallen en lijkt groter dan hij in werkelijkheid is. Bovendien klinkt hij nog aangenaam. We konden ook de 2.0 TDI 150 met DSG-bak testen. De motor laat zich hier meer horen, maar dit huwelijk benadert de perfectie. In deze configuratie biedt de Superb de kracht en soepelheid die perfect past bij zijn statige uiterlijk. Kers op de taart: hij is echt zuinig, met een gemiddelde van minder dan 6 l/100 km op het eerste testparcours.

Comfort verzekerd

Veel ruimte, een goed ophangingscomfort, een doorgedreven geluiddemping (vooral als benzine): de Superb Combi heeft alle troeven van een grote reiswagen. De zetels steunen ideaal en de passagiers zullen niets aan te merken hebben op de kwaliteit van de afwerking.

Prijzen

De Combi-versie kost 1.100 euro meer dan de berline. De instapprijs bedraagt dus 26.750 euro voor de 1.4 TSI 125 en 27.400 euro voor de kleinste diesel, de 1.6 CRTDI 120 pk. Ter vergelijking: de VW Passat Variant 1.6 TDI (met dezelfde motor en hetzelfde vermogen) wordt verkocht vanaf 30.340 euro of bijna 3.000 euro meer.

Er zijn vier afwerkingsniveaus, inclusief de Laurin & Klement die voorbehouden is aan de krachtigste motoren. Het vlaggenschip, de 2.0 TSI 280 met DSG-bak en 4x4 wordt in deze afwerking verkocht voor 48.050 euro. Het gros van de verkoop is ongetwijfeld voor de 1.6 CRTDI met manuele versnellingsbak in de afwerking Ambition of Style (respectievelijk 29.090 euro en 31.040 euro).

Conclusie

De prijzen liggen aanzienlijk hoger. Maar de Superb Combi ruilt zijn positie van uitdager voor die van een solide concurrent. Tegelijk behoudt hij de binnen- en kofferruimte waarvoor de Superb Combi bekend staat. Hij scoort ook goede punten voor de afwerking en uitrusting. Een uitstekende aankoop, de nieuwe Superb Combi.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km