Testen

Smart Brabus ForFour: energieke puppy

Kleine stadswagens hoeven niet noodzakelijk saai te zijn. Dat bewees de Smart ForFour al eerder door zijn motor helemaal achterin te stoppen. Deze Brabus-versie doet er nog een schepje bovenop!
  • Bervoets Wim
  • 10 november 2016
  • Smart
1,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Compacte afmetingen
  • Draaicirkel
  • Enthousiaste motor
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Beperkte koffer
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Stuur niet regelbaar in de diepte
  • Uitlaat gaat “dreunen”
  • Versnellingsbak niet de snelste

Brabus doet meer dan alleen maar Mercedes-modellen tunen. Het Duitse tuningmerk geeft namelijk ook zijn eigen interpretatie aan de ForTwo en de ForFour. Verwacht geen pk-bommen, maar iets krachtigere stadsautootjes die naast wat visuele opsmuk ook enkele mechanische aanpassingen krijgen.

Wat past Brabus dan precies aan?

Eerst en vooral de motor, natuurlijk. De 0,9 liter grote – of liever: kleine – driecilinder produceert in de Smart Brabus ForFour dankzij enkele mechanische ingrepen 109 pk en 170 Nm. Brabus nam ook de zestraps-versnellingsbak met dubbele koppeling onder handen en maakte hem iets responsiever.

En visueel?

Qua design krijgt hij iets gespierdere bumpers, grotere velgen en een dubbele uitlaat. Binnenin moet je vooral de Xclusive-optie aanstippen. Dan krijg je het volledige pakket: naast een sportstuur en schakelpook en handrem met Brabus-logo komen er dan onder meer nog exclusievere zetels en een analoge toerenteller bovenop het dashboard bij.

Is hij niet verwant aan de Renault Twingo GT?

Absoluut: technisch is de Smart ForFour natuurlijk nauw verwant aan de Renault Twingo, allebei met motor achterin. Dat merk je ook in het interieur, aan elementen die van Renault lijken te komen. De motor is in deze Brabus trouwens dezelfde als in de Twingo GT; die we trouwens binnenkort kunnen testen: allebei produceren ze 109 pk. Renault kiest voor zijn Twingo GT wel voor een manuele versnellingsbak, terwijl Smart het bij de zestrapsautomaat met dubbele koppeling houdt – van Renault-makelij…

De Smart zal ongetwijfeld een kleine auto zijn?

Uiteraard, dat is ook een van de kernwaarden van het merk. Voorin vormt dat geen probleem: je hebt er voldoende bewegingsruimte. Alleen jammer dat het stuur niet in de diepte verstelbaar is. Achteraan zijn de plaatsen natuurlijk iets beperkter, en hou je het met twee volwassenen beter op korte verplaatsingen. Met de motor achteraan is de kofferruimte bijzonder beperkt – bij onze testwagen zat er ook nog eens een subwoofer in – maar de achterbank is standaard neerklapbaar. De positie van de motor heeft wel een bijzonder groot voordeel: vooraan zit er niets in de weg en hebben de sturende wielen voldoende bewegingsvrijheid. Manoeuvreren met de Smart gaat hilarisch makkelijk.

Als Brabus moet hij toch snel zijn?

Niet overdreven snel: 0 tot 100 km/u duurt 10,5 seconden, en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Maar dat maakt de ForFour meer dan goed in enthousiasme. Vanaf 2.000 tpm komt het kleine blokje gemotiveerd uit de hoek, en de soundtrack klinkt aanstekelijk. Verwacht geen geplof of geknal in de uitlaat, maar een sportieve ronk, die op de snelweg wel eens wil beginnen doorbomen.

En dynamisch?

Daar zorgt de 20 procent stevigere vering voor het nodige plezier. Verwacht geen uitbrekende achterkant door de achterwielaandrijving en de motor achteraan. Ook geen verraderlijk weggedrag: lichtvoetig en stabiel, met een ESP dat steeds op actief blijft staan. En ondanks de stuggere dempers en de zeventienduimsvelgen behoudt de Smart nog het nodige comfort.

Wat krijg ik voor mijn geld?

Een aantal zaken die je bij de gewone Smart-modellen alleen in de optielijst terugvindt, zoals een panoramisch dak, en nog wat veiligheidsitems, zoals een zijwindassistent (geen slecht idee voor een 995 kg wegend autootje) en snelheidsregelaar. Optioneel kan je nog een achteruitrijcamera, rijstrookassistentie, navigatiesysteem, enzovoort aanstippen. Wil je je laten gaan op vlak van personalisatie, dan biedt Smart ook nog het Tailor Made-pakket aan.

Hoeveel kost hij?

De Smart Brabus ForFour staat voor € 21.417 in de catalogus. Het Xclusive-pakket, dat naast de exclusievere interieurdetails ook wat meer standaarduitrusting zoals automatische klimaatregeling en een stereo met Bluetooth-verbinding toevoegt, kost € 3.604,59. Aan de pomp verbruikten we 7,1 l/100 km, om en bij de twee liter meer dan wat Smart opgeeft.

Besluit?

De Smart Brabus ForFour is een geinig karretje. Hij ziet er ondanks zijn kleine afmetingen stoer uit, en lijkt enthousiast mee te willen doen met de grote jongens. Verwacht er geen “hot hatch” van, want daarvoor ontbreekt het hem wat aan vermogen. Eerder een stoer jasje voor een geweldig stadswagentje dus, maar een jasje dat zich relatief duur laat betalen. Benieuwd wat de Renault Twingo GT daar tegenover stelt. Dat weten we binnenkort…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km