Testen

Subaru Levorg: terug naar de bron

Vind je de huidige Legacy een maatje te groot? De toplui van Subaru zijn het met jou eens. De nieuwe Levorg keert daarom terug naar de bron en krijgt afmetingen die aansluiten bij een heel populaire generatie van de Legacy, namelijk de voorlaatste. De Levorg wordt alleen beschikbaar als break met benzinemotor en profileert zich, volgens het merk, als een sportieve en praktische break. Blijkt dat ook achter het stuur?

  • Piette François
  • 28 september 2015
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit/reputatie van stevigheid
  • Complete uitrusting
  • Geluiddemping/rijcomfort
  • Sereen weggedrag
  • Zachtheid en prestaties van motor en versnellingsbak
  • Bepaalde uitrusting ontbreekt nog altijd
  • Beperkt aantal verdelers
  • Co2-uitstoot
  • Optiebeleid
  • Slechts één versie (benzine, automaat, break)
  • Uitrustingspolitiek

Terwijl Subaru in moeilijkheden verkeert op de Chinese en Russische markt, scoort het merk in de Verenigde Staten en Europa. Het gamma op het Oude Continent beperkt zich nochtans tot de SUV’s Forester, Outback en XV en de sportieve WRX STI en BRZ die slechts een niche van de markt aanspreken. Nu keert de traditionele gezinswagen terug met deze Levorg.

Typische Subaru-allures

De Levorg werd eerst voorgesteld als een concept met de allures van een shooting brake. Het uiteindelijke seriemodel heeft zijn vormen wat afgevlakt en ziet er eerder uit als een klassieke break, maar met een sportieve aanpak. Kijk bijvoorbeeld naar de dubbele uitlaat, de luchthapper op de motorkap of de schorten aan de flanken. Qua afmetingen bevindt de Levorg zich ergens tussen de Legacy van de vierde en de vijfde generatie, met een lengte van 4,69 meter. Een compact formaat dus en dat appreciëren de Europese klanten wel. Die hielden namelijk niet zo van de grote afmetingen van de vijfde Legacy-generatie, die trouwens in 2014 al van de markt werd gehaald.

Uniek aanbod

Het lijkt misschien vreemd voor een model dat voor de Europese markt bestemd is, maar de Levorg is niet beschikbaar met de dieselboxermotor uit eigen huis. Er is maar één krachtbron leverbaar: de volledig nieuwe 1.6 turbobenzine met directe injectie die goed is voor een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm, beschikbaar vanaf 1.800 tr/min. Qua transmissie heb je evenmin de keuze: er is alleen een CVT-automaat (die Lineartronic heet bij Subaru). Voor de ‘lastige’ Europese klanten simuleert deze automaat verschillende versnellingen om het ‘glijdende’ effect, dat heel klassiek is voor een continu variabele transmissie, weg te werken. Naar goede Subaru-traditie wordt het koppel verdeeld over de vier wielen, met een licht voordeel voor de wielen vooraan.

Verzorgd interieur

In het interieur zijn de inspanningen op het vlak van de afwerking duidelijk zichtbaar. Zachte kunststoffen, leder met stiksels, pedalen in aluminium (Premium-versie): het zet de opwaardering in de verf. Die opwaardering zie je ook in de uitrusting, met de komst van nieuwe systemen zoals waarschuwing voor andere weggebruikers in de dode hoek, waarschuwing voor kruisend verkeer wanneer je achteruitrijdt en meer connectiviteit. Zo is de interface van het multimediasysteem voorzien van MirrorLink, waarmee apps van je smartphone gespiegeld kunnen worden op het grote scherm.

Maar dat betekent nog niet dat de Levorg helemaal up-to-date is, want bepaalde uitrusting is nog altijd afwezig: een adaptieve snelheidsregelaar, een panoramisch dak, een rijstrookassistent, een elektrisch bediende kofferklep, … Neen, je koopt geen Subaru voor zijn allernieuwste technologie, maar wel voor de veiligheid en sereniteit die hij uitstraalt.

Op de weg

De Levorg verdient het zeker om bekend te zijn. Achter het stuur lijkt de Europese miskenning van dit merk ongegrond. De Levorg is zonder twijfel een uitstekend product, dat zorgvuldig is afgesteld. Het chassis is opmerkelijk, kan veel verwerken en is in staat om een hoog ritme aan te houden op bochtige wegen. We hebben al auto’s gezien met een voortrein die snediger stuurt, ook in het gamma van Subaru, maar slechts weinig auto’s rijden zo sereen en veilig, terwijl het hoogstaande comfort altijd behouden blijft.

De nieuwe motor levert opmerkelijk goed werk. Hij staat paraat bij lage toerentallen en is sterk in de hogere toeren, terwijl het geluid altijd op een heel laag niveau blijft. Jammer, zullen de liefhebbers van het typische boxergeluid opmerken. Maar het gezoem van deze motor lijkt eerder op een wasmachine en klinkt dus niet echt opwindend. De automatische versnellingsbak past perfect bij het karakter van de auto, met een opmerkelijk zachte werking. Dit duo is perfect op elkaar afgestemd. Vermijd echter om te hoog in de toeren te klimmen, want dan schiet het gemiddelde verbruik naar boven.

Praktische aspecten

In dagelijks gebruik voldoet de Levorg voor de meest veeleisende gezinnen, met een indrukwekkende ruimte op vier plaatsen. De koffer heeft een middelmatig volume van 522 liter, maar verbergt onder de vloer nog extra bergvakken met een inhoud van 40 liter. Dat is altijd handig. Voeg daarbij ook de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen vanuit de kofferruimte, dan kan krijg je zelfs een perfect vlakke laadvloer.

Budget

Zoals gewoonlijk bij Subaru – en bij uitbreiding alle Japanse merken – zijn er bijna geen opties beschikbaar. Twee versies staan op het programma: Comfort (28.995 euro) en Premium (32.995 euro). Allebei hebben ze een bijna complete uitrusting. De prijzen zijn dus in verhouding met de prestaties en de uitrusting. Aangezien alleen een benzinemotor beschikbaar is, stelt de CO2-uitstoot geen voorbeeld, met waarden van 159 tot 164 g/km.

Conclusie

Elke test met een Subaru herinnert ons eraan dat dit merk onterecht miskend wordt. De verzorgde en goed uitgekiende Levorg is hiervan een uitstekend voorbeeld. Dit is een break die perfect in staat is om te rivaliseren met de grote tenoren van de categorie, al staan de technologische snufjes nog niet helemaal op hetzelfde niveau. Maar probeer hem eens en je zult net als ons overtuigd zijn van de kwaliteiten van dit product. De Levorg is het ontdekken waard. Om echt bekend te geraken bij het grote publiek, zou hij wel de dieselmotor van Subaru verdienen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km