Testen

Suzuki Baleno: van onder het stof

Na de Ignis is de Baleno de tweede naam die Suzuki terug van onder het stof haalt. En net als de Ignis heeft deze nieuwe Baleno nog maar weinig gemeen met zijn illustere voorganger.
  • Bervoets Wim
  • 11 mei 2017
  • Suzuki
1,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 2,0
    Globaal
Voor- en nadelen
    • Afwerkingsdetails

    De eerste Baleno verscheen midden jaren 90 op de markt, en was een typische Japans nineties-product: weinig sexy, maar degelijk. Hij was verkrijgbaar als hatchback, als vierdeursberline en als break. Niets van dat alles bij de nieuwe Baleno: die staat uitsluitend als vijfdeurs bij de dealer. En het sexappeal? Niet helemaal op de afspraak, maar dat heeft een reden.

    Waar positioneert deze Baleno zich precies?

    Als je weet dat deze Suzuki in India wordt gebouwd, dan kan je al raden van waar de wind waait: de Baleno is een budgetvriendelijk alternatief, zowel voor Suzuki-klanten als voor Suzuki zelf. Vergelijk het met wat Ford met de Ka+ doet. Jammer dat het design van zulke “wereldauto’s” vaak inspiratieloos oogt: zet deze Baleno naast de nieuwe Ignis en je kunt moeilijk een lijn trekken in de familiekenmerken van de nieuwe Suzuki-modellen. Qua afmetingen is hij een fractie groter dan de Swift. En qua prijs? Daar komen we straks op terug.

    Hoe groot is hij dan?

    Net geen 4 meter lang: 3,995 meter om precies te zijn. De breedte bedraagt 1,75 meter, de hoogte 1,47 meter. Nog praktisch genoeg voor in de stad dus, en welgeteld 15 centimeter langer dan de nieuwe Swift. Ook de kofferruimte doet het ruim beter: 355 liter met de achterbank rechtop, 1.085 liter met de achterbank neergeklapt. Dat laatste gebeurt in een 60/40-verhouding. Jammer wel van de hoge laaddrempel.

    Hoe is de sfeer aan boord?

    Die is nogal somber, met een mengeling van harde plastics en donkere kleuren. Daar kunnen enkele lichtgrijze accenten helaas maar weinig aan verhelpen. Hier en daar herken je elementen uit de Vitara, de Swift en de Ignis – waaronder het infotainmentsysteem met touchscreen – maar de afwerkingskwaliteit staat helaas een trapje lager. Wat deze Baleno wel voor elkaar heeft, is de binnenruimte: achteraan is er plaats voor drie, al zit je met twee volwassenen comfortabeler op de achterbank.

    Wat zit er onder de motorkap?

    Suzuki biedt twee benzinemotoren aan, een diesel is er niet. Er is een atmosferische 1.2 Dualjet-viercilinder van 90 pk en 120 Nm, die gekoppeld wordt aan een manuele vijfversnellingsbak of een CVT-automaat. In de hoogste uitrustingsversie kan je de DualJet combineren met hybride SHVS-ondersteuning, een kleine elektromotor die bijspringt bij het starten, bij acceleraties en hernemingen. Wij gingen echter voor de 1.0 BoosterJet, Suzuki’s driecilinder van 112 pk en 170 Nm. Die was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, al is er ook een zestrapsautomaat beschikbaar.

    Hoe doet die motor het?

    De 1.0 BoosterJet lijkt op papier geen sprintbommetje, met een acceleratietijd van 0-100 km/u in 11,4 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. In de praktijk komt hij echter gezwind uit de hoek en maakt hij graag toeren. Het verbruik blijft daarbij al bij al binnen de perken voor zulke kleine motor: wij klokten af op 5,9 l/100 km, anderhalve liter meer dan wat Suzuki zelf opgeeft (4,4 l/100 km). De karakteristieke driecilinderronk is daarbij steeds aanwezig, maar gaat nooit echt storen.

    En rijdynamisch?

    Op dat vlak beschikt de Baleno over een verrassende eigenschap: hij is de eerste Suzuki die gebruik maakt van een volledig nieuw platform, dat Heartect heet en dat nu ook dienst doet onder de gloednieuwe Swift. Dat platform werd bewust licht gehouden, en dat merk je in het rijgedrag: de Baleno staat lichtvoetig en dynamisch op de wielen. Daardoor is het jammer dat het stuur en de versnellingsbak met hun lichte en gevoelloze bediening niet mee volgen. Het rijcomfort is volledig op peil: de Baleno weet hoe hij moet omgaan met oneffenheden en slecht wegdek.

    Hoeveel kost hij?

    Beginnen doet de Baleno bij € 16.199. Daarvoor heb je de 1.2 DualJet met vijfversnellingsbak in het uitrustingsniveau Grand Luxe. De duurste Baleno is de 1.0 BoosterJet, gekoppeld aan de zestrapsautomaat. Die is alleen verkrijgbaar in het uitrustingsniveau Grand Luxe Xtra en heeft dan een prijskaartje van € 23.899. Goed om weten is dat Suzuki steeds met ruime kortingen schermt, maar het is opmerkelijk dat de nieuwe Swift een bescheidener prijskaartje heeft. Toegegeven, die is weliswaar iets kleiner, maar is eveneens alleen als vijfdeurs verkrijgbaar en is immens populair in het Suzuki-gamma.

    Wat krijg ik voor mijn geld?

    In het basisuitrustingsniveau is alleen het noodzakelijke minimum aanwezig, met onder meer manuele klimaatregeling, een radio/cd-speler met bediening aan het stuur. Klim je een niveau hoger, dan komen daar onder meer xenonkoplampen en zetelverwarming bij. Het hoogste uitrustingsniveau is veel rijkelijker uitgerust, met automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem met achteruitrijcamera, snelheidsregelaar, enzovoort. De veiligheidsuitrusting blijft bijzonder beperkt: een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp vind je bijvoorbeeld alleen in het hoogste uitrustingsniveau terug.

    Besluit?

    De Suzuki Baleno is een weinig spannende, maar eerlijke en aangenaam rijdende auto. De 1.0 BoosterJet-driecilinder zit hem als gegoten en hij biedt meer ruimte dan de Swift. Maar zijn prijskaartje is duurder dan Suzuki’s succesmodel, waardoor die laatste het de Baleno wel eens aardig moeilijk kan maken.

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
    Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

    Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

    Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

    4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

    Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

    De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km
    € 52.900
    2021
    1.500 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km
    € 52.990
    2019
    105.433 km