Testen

Volkswagen Passat: stille revolutie

De nieuwe Volkswagen Passat zet orde op zaken, klimt hogerop in het gamma en toont waarom hij vaak als referentie geldt. De langverwachte nieuwe Passat zit vol technologie van het topgamma. Maar is het meer dan een commercieel verhaaltje? Voor het antwoord op die vraag kropen we achter het stuur.

  • Piette François
  • 10 oktober 2014
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Dappere tdi 150 en verbluffende tdi 240, maar
  • Groeit toe naar premiumproducten
  • Ingebouwde technologie
  • Ruimte/comfort/geluiddemping
  • Veilig, stabiel en doeltreffend
  • Deze auto is wel héél ernstig
  • Digitale instrumenten als optie
  • Tdi 240 minder zacht dan v6

Het gebrek aan originaliteit in de stijl van het merk kwam al geregeld ter sprake. Van de ene generatie op de andere moet je vaak het vergrootglas bovenhalen om het verschil te zien. Deze keer is overgang ingrijpender en sneller zichtbaar. Het agressieve radiatorrooster, de lichtjes dalende neus, de brede schouders: ze geven de vrij ingetogen Passat toch iets meer atletische uitstraling. De achteraan is dan weer traditioneler en verschilt nauwelijks van het huidige model. De nieuwe Passat blijft wel onmiddellijk herkenbaar als een VW-product.

Op regime

Ondanks de verbeterde geluiddemping, stijfheid en uitrusting, verliest de Passat 85 kg op de weegschaal. Dat resultaat is vooral te danken aan het nieuwe MQB-platform en het gebruikte staal met hoge weerstand. De allures maken meer indruk, maar de afmetingen bleven grosso modo hetzelfde; alleen de wielbasis werd iets langer ten voordele van de ruimte voor de achterpassagiers en de koffer.

En nu we het toch over de koffer hebben: die is enorm. VW noemt een volume tussen 650 en 1.780 liter. De ruimte in het interieur mag ook gezien worden: vier grote personen en een adolescent vervoeren is kinderspel. En iedereen zal blij zijn met zijn plaats.

Sfeer?

In het interieur dwingt de afwerking respect af, maar de sfeer blijft heel serieus. Je voelt niet echt dat de Passat alweer een generatie verder zit … De modellen die uitgerust zijn met digitale instrumenten onderscheiden zich wel, dankzij een personaliseerbaar scherm (dat snel een gadget wordt) met een indrukwekkende kaart tussen de twee meters.   

Laatste technologie

In deze traditionele omgeving (afgezien van de instrumenten) doet de technologie discreet zijn werk. Ze is nochtans overal aanwezig: detectie van verkeer dat zijdelings achteraan kruist, een camera met ‘helikopterzicht’, een systeem dat je helpt manoeuvreren met een aanhangwagen (gewoon even de juiste richting aangeven met de draaiknop van de buitenspiegels), een noodremhulp en zelfs een automatische piloot in files tot 60 km/u.

En dan is er nog het infotainmentsysteem, uiteraard uitgerust met een internetverbinding en diverse applicaties maar ook in staat om jouw smartphone (en zijn applicaties) te spiegelen op het grote scherm. Klinkt best ingewikkeld, dat moeten we toegeven.

Nieuwe motoren

Ook bij VW telt men geen cilinders meer. Zo hebben de benzinemotoren, allemaal TSI’s met 125 tot 280 pk, telkens maar vier cilinders. Idem bij de diesels, met vermogens tussen 120 en 240 pk. Die laatste is een nieuw blok, met twee turbo’s en een koppel van 500 Nm. Om met zo’n kracht overweg te kunnen, wordt hij standaard gekoppeld aan 4Motion-vierwielaandrijving en een DSG-automaat.

Op de weg volstaat de 2.0 TDI 150 al ruimschoots, met krachtige hernemingen en een stille werking. De 2.0 TDI 240 biedt natuurlijk nog meer pit met zijn twee turboladers. Tussen 1.200 en 4.200 tr/min toont hij zijn spierkracht. Hij heeft niet dezelfde zachtheid en hetzelfde geluid als een V6 maar over de punch valt er zeker niet te klagen.

Veilig

Dat is allemaal mooi, maar hoe gedraagt de nieuwe Passat zich op de weg? Hij is vooral een comfortabele en serene gezinsberline. Verwacht geen levendig of speels onderstel, want hij trekt liever de kaart van de rust met een doeltreffend weggedrag en uitstekende stabiliteit. Knap werk, zeker met de optionele adaptieve ophanging die de keuze biedt tussen een soepele of eerder harde schokdemping maar telkens de bewegingen van het koetswerk goed intoomt. De kers op de taart is de indrukwekkende stilte, een kenmerk van premiumauto’s.

Prijzen

VW biedt drie afwerkingsniveaus (Trendline, Comfortline en Highline) met een instapprijs van 26.290 euro. De Comfortline met 2.0 TDI (150 pk) kost dan weer 30.420 euro. Tegenover het afscheidnemende model betekent dat een aanzienlijke prijsverhoging van meer dan 1.000 euro.

Conclusie

Onder zijn strakke uiterlijk verbergt de Passat voldoende troeven om de hoofdrolspelers van het premiumsegment, de BMW 3-Serie, de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse, ongerust te maken. Neen, het is geen puur functionele auto maar een verzorgde en verfijnde vierwieler waarmee je in alle zachtheid kilometers maalt. In die omstandigheden komen zijn mooie kwaliteiten het best tot uiting. Knap werk zonder veel fantasie, maar wel verleidelijk en overtuigend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km