Testen

Volvo V40 T2: Zweeds toegangsticket

Door de top van zijn gamma te vernieuwen met de XC90, V90 en S90, herinnert Volvo ons eraan dat je niet om de Zweden heen kunt in het premiumsegment. Is dat ook het geval onderaan het gamma, onder meer met de intussen meer dan vier jaar oude V40?
  • Piette François
  • 20 juni 2016
  • Volvo
1,9
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Comfortabele demping
  • Geluiddemping
  • Soepele motor
  • Beperkte interieurruimte
  • Kleine kofferruimte
  • Weinig responsieve automaat
  • Weinig sportief weggedrag

De Volvo V40, die bij ons in Gent wordt gemaakt, zet zijn discrete carrière voort. Zonder de aandacht te trekken zet hij zijn weg verder, met nieuwe motoren, een betere afwerking en enkele esthetische retouches. We zoeken uit of hij je nog steeds kan weglokken uit de VW Golf, Audi A3 en Mercedes A-Klasse, door de basisbenzine te proberen met automatische versnellingsbak.

Styling

Esthetisch krijgen de koplampen een nieuwe lichtsignatuur, die doet denken aan de hamer van Thor, de dondergod uit de noordse mythologie. Het komt letterlijk en figuurlijk van bovenaf, want de koplampen vind je ook terug op de XC90. In het interieur krijgt de V40 een nieuw multimediasysteem, nieuwe deurpanelen en verfijndere materialen op het dashboard.

Een goed gevoel, maar…

De V40 weet zonder twijfel een aangename sfeer te creëren. Het verzorgde interieur en de sfeer aan boord zorgen voor een ontspannen rijgedrag. Comfort is belangrijk voor deze auto, die onder meer een ruggengraatvriendelijke ophanging en een verzorgde geluiddemping biedt. Maar niet alles is even rooskleurig: het interieur is niet het ruimste en grote mensen zullen het liefst vooraan zitten. Hetzelfde geldt voor de koffer, dat een aanzienlijk kleiner volume biedt dan de concurrentie.

Het nieuwe multimediasysteem is ongetwijfeld aantrekkelijker en vollediger dan het vorige, maar de ergonomie is niet helemaal wat het moet zijn. Goed om weten: de V40 houdt vast aan zijn digitale instrumentenpaneel, wat meer een gadget is dan iets anders. Maar aangezien iedereen het nu doet… Tot slot staat de veiligheidsuitrusting op topniveau.

Nieuwe motor

Volvo introduceert een nieuwe motor onder de kap van de V40: een 1.5 viercilinder turbobenzine. Merkwaardig genoeg is deze motor niet combineerbaar met een manuele versnellingsbak: de T2 met manuele bak is dus nog steeds een tweeliter. Onze motor is dus uitsluitend te krijgen met de Geartronic-automaat. 122 pk en 220 Nm koppel zorgen voor een 0-100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 190 km/u.

Met voldoende koppel onderin de toeren doet deze motor het perfect. Voor een instapmodel is de souplesse en de kracht onderin verbazend. Maar op het moment waarop je er het laatste wil uitwringen, werpt hij de handdoek in de ring. De automaat is erg op comfort gericht, met zachte en zuivere schakelovergangen, maar heeft een moeizame bediening.

Comfort!

Hoewel de premiumconcurrent vooral de dynamische kaart speelt, zet de V40 daar een comfortgericht weggedrag tegenover. De ophanging, motor en versnellingsbak zorgen voor een zekere beheersing en je geniet dus vooral van het comfort en de sfeer aan boord. Maar denk niet dat de auto geen sportiever rijgedrag aankan: het weggedrag is correct en de auto wordt efficiënt in het juiste spoor gehouden. Hij gaat klassiek ondersturen en kan lichte koetswerkrol niet onderdrukken. Maar daar vinden we niks mis mee, gezien de “zen”-filosofie van deze auto.

Prijs

Met automaat is de V40 T2 verkrijgbaar vanaf € 25.500. Maar kies voor Kinetic, Inscription en Momentum, die de uitrusting efficiënt uitbreiden. Dan liggen de prijzen tussen € 26.600 en € 31.250. Het verbruik klokt af op een redelijke 7,5 l/100 km, dat we verkregen door soepel en ontspannen te rijden, volledig volgens de filosofie van het model.

Besluit

Door enkele kleine ingrepen houdt Volvo de V40 up-to-date. Ondanks de leeftijd blijft hij nog steeds een volwaardig alternatief voor het gebruikelijke Duitse trio, maar vooral door zijn comfort en verfijnd interieur. De nieuwe T2-motor past hem als gegoten, met aanvaardbare prestaties en een geslaagde werkingsstilte. Onthou wel dat het niet om de meest sportieve of ruime auto gaat.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km