Testen

Volvo V90 Cross Country D5: vanuit de hoogte

Wie zijn break graag wat avontuurlijker wil, kan bij heel wat merken zijn gading vinden. Bij de A6 Allroad van Audi of de All-Terrain van Mercedes’ E-Klasse. En de Cross Country natuurlijk, de verhoogde versie van de Volvo V90.

  • Bervoets Wim
  • 15 augustus 2017
  • Volvo
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruikbare terreincapaciteiten
  • Interieursfeer
  • Veilig weggedrag
  • Verhoogd rijcomfort
  • Luidruchtige d5
  • Stevige prijs
  • Vorm en afmetingen koffer
  • Wat trage automaat

Volvo heeft natuurlijk een stevige terreinreputatie waar te maken. Dat doet het niet alleen met de XC90 en XC60, maar ook met zijn Cross Country-modellen. Die zijn beschikbaar voor de V40, V60 en S60, en sinds begin dit jaar ook voor de V90, die standaard steeds over vierwielaandrijving beschikt, maar later ook alleen voorwielaangedreven te verkrijgen is.

Wat voor een beest is die Cross Country ook weer?

Een dik 6 centimeter hoger beest dan de gewone V90. De Cross Country krijgt een aangepast jasje aangemeten, met kunststof rond de wielkasten, op de zijschorten en onderaan de voor- en achterbumper. Het hogere chassis met aangepaste dempers zorgt voor een break die visueel hoger op de poten staat dan de gewone versie.

Kan hij op het terrein ook iets uitvreten?

Jazeker, al hoef je er geen terreinbeest genre Land Rover van te verwachten tjokvol rijmodi voor allerlei soorten ondergrond. Wel krijg je dus standaard vierwielaandrijving die de voorkeur geeft aan de voorwielen, maar bij problemen tot 70% van het vermogen naar de achterwielen stuurt. Combineer dat met een extra rijmodus voor offroad en een bodemvrijheid van 21 centimeter, en de V90 Cross Country trekt zich moeiteloos uit de slag op modderige bos- en bergwegen en ander ruwer terrein.

Wat zat er bij jullie onder de motorkap?

De D5-viercilinder dieselmotor. Die levert 235 pk en 480 Nm, wat zich vertaalt in een sprint van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Goed om weten: de motor is voorzien van wat Volvo “PowerPulse” noemt, een techniek met gecomprimeerde lucht die de spoel van de turbo sneller doet draaien en waardoor het “turbogat” beperkt blijft. De Zweden geven tot slot een gemiddeld verbruik op van 5,3 l/100 km, al klokten wij exact twee liter hoger af: op 7,3 l/100 km.

Hoe doet die D5 het?

De D5 is een soepel blok, dat nooit om koppel of vermogen verlegen zit en past bij het karakter van deze auto. Dat karakter is vooral ontspannen: bij een koudstart of wanneer je de dieselmotor ten volle aanspreekt, klinkt hij luidruchtig door in het interieur en had hij beter gedempt mogen zijn. Ook de standaard achttrapsautomaat is vooral gebaat bij een soepele rijstijl: te sportief omspringen met het gaspedaal brengt hem van de wijs.

En de rest van het weggedrag?

Ook dat is vooral geënt op comfort: met een hogere bodemvrijheid en een auto van net geen 5 meter lang (4,94 meter) kan dat moeilijk anders. Toch blijft het koetswerk in de bochten voldoende onder controle, en blijft ook de rest van het weggedrag stabiel en veilig, daarbij een duwtje in de rug krijgend van de vierwielaandrijving. Comfortabel kilometers afmalen, daar is deze V90 Cross Country bijzonder sterk in.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze Cross Country verder weinig verschilt van de gewone V90: het interieur baadt in een luxueuze en aangename sfeer, en het dashboard wordt gedomineerd door de centrale rechtopstaande tablet, die alle infotainment- en klimaatfuncties bevat. Passagiers zitten zowel vooraan als achteraan royaal en comfortabel, maar zijn voor de royaalste bagageruimte net als bij de gewone V90 niet aan het juiste adres bij deze verhoogde Cross Country: de Mercedes E-Klasse All-Terrain blijft de onbetwiste kampioen op dit terrein.

Hoeveel kost hij?

Volvo zet zijn V90 Cross Country in de catalogus vanaf € 53.950. Daarmee rij je buiten met de D4-dieselmotor met manuele zesversnellingsbak.”Onze” D5 verlaat de showroom niet voor minder dan € 60.350. Dat lijkt een stevige prijs – en is het ook – maar de Cross Country is standaard al rijkelijk uitgerust. Naast de aanpassingen aan het koetswerk en het chassis krijg je zo onder meer al led-koplampen, zetelverwarming, elektrisch verstelbare zetels, een klimaatregeling met twee zones, het Sensus-infotainmentsysteem, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, file- en rijstrookassistentie, enzovoort.

Besluit?

De Volvo V90 Cross Country komt uit in een segment waar hij maar weinig concurrenten heeft: de Audi A6 Allroad en de Mercedes E-Klasse All-Terrain. De aantrekkelijk gelijnde Zweed werpt zijn onbevreesde blik voor moeilijk terrein in de strijd met een hogere bodemvrijheid, en zijn oriëntatie op comfort. De V90 Cross Country krijgt dan weer meer weerstand van zijn concurrenten als het op de aandrijflijn en de bagageruimte aankomt. Toch past deze V90 perfect in Volvo’s Cross Country-filosofie, en zal hij de Cross Country-fans zeker aanspreken. Maar wie met zijn Volvo op het asfalt wil blijven, zit met de gewone V90 minstens even goed.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km