Testen

Volvo XC90 T8: het toonbeeld

Volvo zet de grote middelen in om de concurrentie met de marktleiders aan te gaan. De T8 is de geslepen diamant van het XC90-gamma. Een gammatopper die ongeveer € 80.000 kost en die Mercedes, Audi en BMW angst moet inboezemen. Maar zijn de ogen van de Zweed groter dan zijn maag?
  • Piette François
  • 06 juni 2016
  • Volvo
2,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aftrekbaarheid
  • Plaats aan boord
  • Prachtig interieur
  • Prestaties
  • Veiligheid
  • Banaal geluid
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Middelmatige remmen
  • Weggedrag mist stijfheid

De T8 is dus de top van het XC90-gamma, en bij uitbreiding het merk Volvo. Alle knowhow van het merk is geconcentreerd in dit model. Dat betekent dat de grote Zweed het niet doet zoals de rest: om de concurrentie met de marktleiders aan te gaan, kiest Volvo voor radicaal andere middelen. Met het risico om te choqueren? Nee, met het risico om te verleiden!

Hybride en bijzonder krachtig!

Het opschrift op de auto klinkt wat cryptisch: T8 Twin Engine. Met “Twin Engine” wordt een dubbele aandrijving bedoeld. Het gaat dus om een oplaadbare hybride. Onder de motorkap huist een bescheiden viercilinder van twee liter, die wel profiteert van een turbo én een compressor. Dat geeft hem het vermogen van een zescilinder: 320 pk!

Op de achteras voegt Volvo nog een elektromotor van 87 pk toe. Opgeteld geeft dat 407 pk en een koppel van 640 Nm! Met die cijfers sprint de 5 meter lange en 2 meter brede mastodont naar 100 km/h in 5,6 seconden!

Discretie voor alles

Buiten het bijzonder discrete specifieke logo verschilt deze XC90 in niets van een ander model. Met zulke afmetingen passeert hij weliswaar nauwelijks onopgemerkt. Dezelfde vaststelling in het interieur. Alleen het instrumentenpaneel geeft weg dat het om een hybride gaat. Maar Volvo heeft zijn magie aangewend om het interieur van zijn SUV om te vormen tot een ontspannen salon. We zijn nog maar zelden zulke ontspannende en “zen” auto tegengekomen!

Op en top Volvo

Een onberispelijke afwerking, warme kleuren, kwaliteitsmaterialen en een ultravolledig en intuïtieve multimediatablet: er wordt niets aan het toeval overgelaten. Wat het interieur en de interieursfeer betreft, bedreigt de XC90 niet alleen zijn concurrenten, hij overklast ze. De interieurruimte is uiteraard van de bovenste plank. Inclusief een derde zitrij, die echter voorbehouden is voor lenige mensen kleiner dan 1m75…

Krachtig! Maar…

Deze T8 staat ook zijn mannetje op de weg: de 407 paarden zijn allemaal bij de les, de acceleraties verrassen en inhaalmanoeuvres zijn slechts een formaliteit. Maar hoewel de prestaties enkele sportievelingen zenuwachtig kunnen maken, je gebruikt ze slechts zelden: de auto is zwaar, groot, mist stijfheid (koppelreacties in het stuur, de remmen en de vooras), hij klinkt niet opwindend en vooral de “zen”-omgeving doet je rustiger rijden…

Kies de stilte

Tegen een rustiger tempo valt de XC90 terug in de plooi. Je geniet van zijn symfonische stereo, zijn prinsheerlijk comfort en de stilte aan boord. De stilte wordt nog eens beklemtoond door de elektromotor, die je tot 120 km/h kunt gebruiken en een rijbereik biedt van ongeveer 35 km met volle batterijen.

Verbruik

Op de vraag hoeveel hij verbruikt… is moeilijk te antwoorden! Alles hangt namelijk af van hoe je rijdt: rij je weinig, alleen op kleine baantjes en korte afstanden (minder dan 30 km) en kan je zowel thuis als op het werk opladen? Dan verbruik je niets! Hoe minder je oplaadt, des te vaker spreek je de benzinemotor aan en verbruik je dus meer. Na ongeveer elke 50 km opgeladen te hebben en vaak op de autosnelweg gereden te hebben, tekenden wij een gemiddelde op van iets minder dan 7 l/100 km. Op een lang snelwegtraject neemt dat cijfer makkelijk met twee eenheden toe.

Prijs

Ondanks een prijs van ongeveer € 80.000, blijft de T8 bij ons bijzonder toegankelijk. De reden? Hij is volledig aftrekbaar als hij op 19-duimsvelgen staat (59 g/km). Voor de rest wijzen we nog graag op de royale uitrusting en de veiligheid: niet alleen de gewone snufjes (rijstrookassistentie, adaptieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor achteropkomend verkeer), maar ook een automatisch remsysteem wanneer de auto een voetganger/auto/fietser detecteert, zowel overdag als ’s nachts, en zelfs een waarschuwing voor tegemoetkomend verkeer in bochten. Een fileassistent kan uiteraard ook niet ontbreken.

Besluit

Met deze T8 toont Volvo ons een sterk staaltje van zijn kunnen. Het onwaarschijnlijk polyvalente model is ecologisch, sportief en comfortabel. De aandrijving heeft echter enkele lichte beperkingen waardoor hij niet zo homogeen is als een klassieke D5-diesel. Maar zelfstandigen die kijken naar de aftrekbaarheid: deze XC90 T8 is een van de meest verleidelijke SUV’s van het moment.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km