Testen

VW Golf GTE: de hybride GTI

Op het vlak van stekkerhybrides keek Volkswagen tot nu toe de kat uit de boom, maar daar komt verandering in. En hoe! Met de nieuwe Golf GTE heeft de Duitse constructeur een potentiële bestseller in huis die de voordelen van elektrisch rijden combineert met goede prestaties.  

  • Van den Bogaert Robin
  • 15 september 2014
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Comfort, afwerking en rijkwaliteiten van klassieke golf
  • Naadloze samenwerking tussen benzine- en elektromotor
  • Uitstekende prestaties en laag verbruik
  • Complexe bediening rijmodi
  • Meergewicht tegenover gewone golf
  • Niet goedkoop

De meest geschikte aandrijfvorm is sterk afhankelijk van jouw rijprofiel. Daarom biedt Volkswagen de Golf aan in zoveel mogelijk varianten. Naast diesel (nog altijd goed voor circa 60 procent van de verkoop), benzine en CNG is er sinds kort ook een volledige elektrische e-Golf. Die haalt in het beste geval een autonomie van 190 km, wat sommige gebruikers te veel beperkingen oplegt.

Voor hen is er nu de Golf GTE, een plug-inhybride die een 1.4 TSI-benzinemotor (150 pk) combineert met een elektromotor geïntegreerd in de zestraps-DSG (102 pk), samen goed voor 204 pk. De techniek van de Golf GTE is eigenlijk al bekend uit de Audi A3 e-tron en zal ook de basis vormen voor de toekomstige Passat plug-inhybride. En wie weet volgen er nog wel meer modellen … In de Golf is de GTE-versie alleen beschikbaar met vijf deuren.

‘Groene’ GTI

Volkswagen profileert de GTE heel bewust als een sportief model. GT staat voor Gran Turismo, de E verwijst naar de deels elektrische aandrijving.  De bedoeling van de marketingjongens is om deze variant emotie mee te geven: dit is een GTI maar dan met een groen kantje. Of beter gezegd: blauw. In ede grille werd een blauwe bies verwerkt die doorloopt tot in de koplampen. De GTE heeft ook standaard C-vormige led-dagrijlichten en gebruikt leds voor de koplampen, achterlichten en  nummerplaatverlichting. 16- tot 18-duimsvelgen (waardoor je de blauwe remzadels ziet), de dubbele uitlaat links, een kleine achterspoiler: deze Golf doet zich even dynamisch voor als de GTI benzine of GTD diesel. In het interieur doet de bekleding denken aan de GTI en GTD (maar dan met blauwe accenten).

Voorts is dit een gewone Golf, maar met een paar belangrijke verschillen. Zo doet een power meter zijn intrede in de instrumentencluster om te tonen hoeveel elektrische energie wordt verbruikt. Hierin zit nog een kleine toerenteller verwerkt. De lithium-ionbatterij van 120 kg ligt onder de achterbank en koffervloer. Dat heeft twee minpunten: je verliest 80 liter laadvermogen en de gewichtsbalans verschuift naar achteren en is dus minder ideaal dan in de GTI bijvoorbeeld.    

Sportief?

Het is tijd om met de Golf GTE te rijden. Na de veelbelovende eerste indrukken met de Audi A3 e-tron (met dezelfde techniek) waren we bijzonder benieuwd om achter het stuur te kruipen en hij stelt niet teleur. De GTE start steeds elektrisch. Zijn elektromotor heeft voldoende vermogen in huis om de auto volledig aan te drijven over maximaal vijftig kilometer. Erg handig is dat je de DSG-versnellingsbak in B-stand kunt zetten, waardoor nog meer energie gerecupereerd wordt bij het vertragen en je dus langer elektrisch kunt rijden. In de e-modus rijdt de Golf GTE als een e-Golf, met snelle starts en in alle stilte.

Maar kan hij zijn sportieve beloftes ook waarmaken? Absoluut. Op de middenconsole vind je de GTE-knop die beide motoren laat samenwerken voor maximale prestaties. Het gaspedaal, de DSG en stuurbekrachtiging reageren dan een stuk alerter. Een GTI evenaart hij niet, maar tegenover de GTD moet de GTE niet onderdoen. Zo sprint hij in 7,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een top van 222 km/u.

De GTE- en E-modus kun je met een knop selecteren, maar er zijn nog meer rijmodi: battery hold om de lading van de batterij op te sparen, battery charge om de batterij al rijdend te herladen met de verbrandingsmotor en hybrid auto, die beide motoren combineert om zo weinig mogelijk te verbruiken. Het moet overigens gezegd dat de omschakeling van TSI- naar elektromotor altijd naadloos verloopt.

Het vergt wel wat gewenning om de juiste stand voor de juiste omstandigheden te ontdekken, want deze rijmodi zitten verborgen in de menu’s van het multimediasysteem. Niet bepaald handig; we hadden liever een soort selectieknop voor de verschillende rijmodi gezien. De stand battery hold kun je weliswaar inschakelen door twee keer op de knop van de GTE- of E-modus te duwen.

Verbruik

Officieel verbruikt deze Golf GTE 1,5 l/100 km, wanneer hij maximaal op elektrische energie kan rijden. Een resultaat dat je in de praktijk nooit zullen halen. Bij onze eerste test kwamen we uit in de buurt van 5,2 l/100 km, al moeten we wachten op een langere test voor we hier definitieve uitspraken over doen. De batterij opladen kan in 3u45 op het net thuis (230 volt) of in 2u15 als je een speciale wallbox van Volkswagen installeert in jouw garage. Via het multimediasysteem of een app (alleen het eerste jaar gratis) kun je programmeren wanneer de auto opgeladen moet worden.

Prijs

Wetende dat plug-inhybrides (én VW Golfjes) nooit echt goedkoop zijn, vraag je je ongetwijfeld af hoeveel al deze mooie technologie moet kosten. De exacte gegevens voor de Belgische markt worden pas in november vastgelegd, en vanaf dan kun je deze Golf GTE ook bestellen. In Duitsland is er wel al een prijs bekend: 36.900 euro. Dat betekent dat de Golf GTE 2.000 euro meer kost dan een volledig elektrische (maar minder veelzijdige of sportieve) e-Golf. De Belgische variant krijgt wellicht iets meer uitrusting mee, dus de prijs kan hier nog pakweg 1.000 euro hoger liggen. Weet dat je bij ons al met een Golf GTI rijdt voor (afgerond) 32.000 euro …

Conclusie

Met de Golf GTE presenteert Volkswagen één van de beste hybridewagens die je vandaag kunt kopen. In de stad of in de file rijdt hij vlot elektrisch, terwijl de GTE-stand dynamische prestaties garandeert. Hij combineert de benzine- en elektromotor vlekkeloos, al is de bediening van de verschillende standen via het multimediasysteem misschien iets te complex. Afgezien van een iets kleinere koffer en een gewichtsnadeel, rijdt de Golf GTE even goed als pakweg een Golf GTD, zonder evenwel de Golf GTI te onttronen.   

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km