Testen

Opel Crossland X vs Renault Captur: de nieuwe lichting

Kleine SUV’s zijn zo populair dat Opel een tweede exemplaar aan zijn gamma toevoegt. Naast de avontuurlijke Mokka X staat nu de Crossland X, die meer inzet op moduleerbaarheid. Steekt deze nieuwkomer de Renault Captur naar de kroon?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 februari 2018
  • Opel
Opel Crossland X
  • Doeltreffend weggedrag
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Aanpasbaarheid
  • Dappere en zuinige motor
  • Volume van de koffer
  • Geleiding versnellingsbak
  • Triestig interieur
  • 130 pk-versie niet met automaat
  • Zitcomfort achteraan
Renault Captur
  • Rijkelijke ruimte
  • Verhouding comfort/rijdynamiek
  • Volume van de koffer
  • Volle en discrete motor
  • Hiaten in uitrusting
  • Relatief hoge prijzen
  • Afwerking nog steeds verbeterbaar
  • Stuur mist consistentie
  • Verouderd infotainment

De Mokka, Opels kleine SUV die in 2012 op de markt kwam en bij zijn facelift in 2016 omgedoopt werd tot Mokka X, is nog steeds een succes. Toch besliste Opel om er een model naast te zetten in de catalogus, om de concurrentie met de horde compacte SUV’s op de markt aan te kunnen. Sommige daarvan zijn gevestigde waarden. Zoals de Renault Captur, die het goed blijft doen. Toch kreeg ook hij een cosmetische en technische update om zijn positie niet te verzwakken.

Afwerking en uitrusting: punt voor Opel

De Crossland X komt voort uit het partnerschap tussen Opel en PSA maar dateert van voor de overname. Hij krijgt het technische platform van de Peugeot 2008 en Citroën C3 Aircross, maar toch is het niet gewoon een PSA-kopie. Opel gaf hem namelijk een eigen esthetische persoonlijkheid en nog wat andere van zijn innovaties, zoals full led-verlichting, een head-updisplay, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, een vermoeidheidswaarschuwing, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning enzovoort. Alle Crossland X-modellen krijgen standaard ook een jaar gratis de OnStar-conciërgedienst.

Met de recente facelift haalde de Captur wat terrein in (met onder meer een dodehoekwaarschuwing), maar voor de modernere Duitser moet de Fransman op vlak van uitrusting toch de duimen leggen. Qua afwerking maakt hij dat deels goed door de vooruitgang die Renault op dat vlak heeft geboekt vergeleken met de eerste versie.

Comfort: gelijkspel

De Opel kan worden besteld met ergonomische zetels, die vermoeidheid op lange trajecten moeten tegengaan. De Captur rijdt dan weer vergevingsgezinder, terwijl de Crossland X soms wat droog reageert op dwarsnaden. Een interessante optie bij de Opel is het “Versatility pack (€ 600), dat een 60/40 neerklapbare achterbank toevoegt die over 15 centimeter verschuifbaar is. In vijfzitsconfiguratie kan je daardoor 520 liter vrijmaken. Jammer dat de zitplaatsen achteraan wat kort en vlak zijn. Op dat vlak doet de Renault beter. Zijn achterbank is zachter, zijn toegang ruimer en de zithouding meer naturel. Zijn verschuifbare achterbank (weliswaar in één deel) maakt 455 liter aan kofferruimte vrij. Handig.

Motor: punt voor Opel

De topversie bij de benzinemotoren in de Captur is de 1.2 TCe viercilinder van 120 pk. Die beschikt over een EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling, maar kan nu ook worden besteld met een manuele zesversnellingsbak. Zijn concurrent in de Crossland X is de 1.2 PureTech-driecilinder van 130 pk van PSA-origine. Die kan ook worden gekoppeld aan een (in dit geval klassieke) automaat, maar dan moet je je tevredenstellen met de versie van 110 pk.

Bij een rustige rijstijl heeft de 1.2 TCe van Renault geen moeite met het PSA-blok. Zijn viercilinder geeft hem onder meer een voller karakter. Duw echter wat door en het is de PSA-motor die zich explosiever toont dan de luidere Renault.

Weggedrag: punt voor Renault

Op de weg biedt de Captur een uitstekend compromis tussen rijcomfort en rijdynamiek. De kleine SUV rijdt plezierig in de bochten, al had zijn stuur wat natuurlijker mogen voelen. Dynamisch doet de Crossland X het ook niet slecht. Zijn stuur voelt dan weer te licht aan, en zijn demping steviger bij lage snelheden.

Prijs: punt voor Opel

De Captur 1.2 TCe 120 begint vanaf het uitrustingsniveau Intens. Dan betaal je minstens € 21.700, of € 23.050 als je voor de EDC-versnellingsbak kiest. De standaarduitrusting is dan weer degelijk, met automatische klimaatregeling, 17-duimsvelgen, het R-Link-multimediasysteem met navigatie, enzovoort. Als topversie is deze motor er ook in de Bose Edition (€ 22.850) en zelfs in een nieuwe Initiale Paris-versie. Dan heb je wel alleen de EDC-bak en een steviger prijskaartje: € 26.450.

Opel houdt het dan weer simpelweg op twee uitrustingsversies in de Crossland X: Edition en Innovation. Omdat er geen kale instapversie is, krijgt de Edition al heel wat comfort- en veiligheidsitems standaard mee. Innovation voegt dan weer vooral stijlelementen toe (een contrasterende dakkleur, specifieke bumpers en velgen). Met de 1.2 Turbo kosten deze versies respectievelijk € 20.300 en € 21.900.

Besluit: winst voor Opel

De Opel Crossland X haalt het op het einde van de rit met de Renault Captur. Hij maakt het verschil met zijn volledigere uitrusting, zijn gunstigere verhouding prijs/kwaliteit en het levendige karakter van zijn driecilinder. Rijgedrag en interieurruimte zijn twee terreinen waarop de Captur het beter doet, maar hij laat punten liggen door zijn oudere uitrusting, afwerking die nog steeds beter kan en iets hogere prijs.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km