Testen

Opel Insignia Grand Sport vs Renault Talisman: een maatje groter

De nieuwe berlines van Opel en Renault combineren een XXL-koetswerk met een verzorgde afwerking. Maar wie is het best bewapend om het op te nemen tegen de premiumberlines die de markt in hun greep houden? De Insignia Grand Sport of de Talisman?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 december 2017
  • Opel
Opel Insignia
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Algemeen comfort
  • Motor/versnellingsbak
  • Interieurruimte
  • Emissions co2
  • Aanzienlijke afmetingen
  • ¾de zichtbaarheid achteraan
  • Gevoelloze besturing
Renault Talisman
  • Dynamisch weggedrag
  • Garantie
  • Geruisloosheid
  • Interieurruimte
  • Autonomie
  • Ergonomie r-link 2
  • Holle motor bij lage toeren
  • Toegang tot koffer

Al van bij de eerste blik ziet de Insignia er scherper uit. Vergeleken met de vorige generatie gaat Opels kilometervreter voor een dynamischere look om zijn “Grand Sport”-benaming alle eer aan te doen. De wielbasis wordt bijvoorbeeld bijna 10 centimeter groter, terwijl hij 3 centimeter lager wordt. De grote Opel is nu 4,90 meter lang.

De Talisman neemt zowel de fakkel over van de Latitude uit het D-segment als van de kleinere Laguna, en bespaart dus evenmin op centimeters. De Fransman is 4,85 meter lang. In tegenstelling tot de Opel met zijn vijfde deur is de Renault wel een klassieke sedan. Het volume van de Talisman is met 515 liter iets ruimer dan dat van de Insignia Grand Sport (490 liter), maar grote voorwerpen wegstoppen is iets moeilijker.

Afwerking en uitrusting: punt voor Opel

Om premiumklanten te verleiden geeft Opel zijn Insignia Grand Sport heel wat topuitrusting mee, onder meer op vlak van veiligheid. Standaard krijgen alle Insignia’s bijvoorbeeld “Opel Eye” mee, dat een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning omvat, een automatische noodremhulp, een vermoeidheids- en rijstrookwaarschuwing, en een waarschuwing voor de veiligheidsafstand.

Die zijn ook terug te vinden bij de Talisman, maar op de hoogste uitrustingsversies. Bij de individuele opties die we bij Opel zien, noteren we onder meer nog de IntelliLux-led-verlichting (€ 1.450), die bijzonder efficiënt werkt. Het matrixsysteem vinden we niet terug bij de Talisman. De afwerking van de Renault overtuigt dan weer, met weliswaar enkele minder flatterende details dan bij de Opel.

Comfort: gelijkspel

De nieuwe Insignia profiteert ondanks zijn grotere afmetingen van een lichter platform, dat tot 200 kilogram bespaart vergeleken met zijn voorganger. Dat gewichtsverlies zorgt voor een ideaal compromis tussen comfort en dynamiek, zelfs met de standaard schokdempers. De optionele gestuurde ophanging is dus eigenlijk overbodig.

Dezelfde vaststelling bij de Renault: de Talisman rijdt aangenamer met zijn standaard passieve dempers. De adaptieve dempers overtuigen minder en vangen het stoten van de wielen niet altijd perfect op. In beide gevallen is de geluiddemping uitstekend, net als de ruimte aan boord voor vier passagiers. Echte kilometervreters.

Motor: punt voor Opel

De instapmotor aan dieselkant is bij Renault de 1.5 dCi van 110 pk. Voor stevigere prestaties wijk je echter beter uit naar de 1.6 dCi in zijn versie met 130 of 160 pk. De Insignia Grand Sport laat je aan dieselkant de keuze tussen de 1.6 CDTI met 110 of 136 pk en de 2.0 CDTI met 170 pk.

De 1.6 CDTI met 136 pk van Opel is aangenamer dan de 1.6 dCi 130 van Renault. Hij is onder meer responsiever in lage toeren. De dCi 130 reageert iets minder alert onder 1.500 tpm. Dat valt des te meer op door de langere overbrenging en een te verbeteren spreiding tussen tweede en derde versnelling.

Weggedrag: punt voor Renault

Om zijn dynamische weggedrag te verbeteren, maakt Renault gebruik van een trucje dat 4Control heet, Renault-taal voor vierwielsturing. In de stad en op bochtige wegen maakt dit de Talisman bijzonder levendig. In lange bochten springt de stabiliteit in het oog. Qua efficiëntie is de Talisman daardoor een referentie in het segment. De Opel kan het levendige ritme van de Renault wel volgen, maar lijkt dat minder gewillig te doen dan de Fransman.

Prijs: gelijkspel

De instapversie van de 1.6 CDTI bij Opel is de 100 pk-versie; de 136 pk-versie is pas vanaf het tweede uitrustingsniveau Edition beschikbaar. Dan kost de Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 136 € 29.500. Voor die prijs krijg je al een redelijk volledige uitrusting, vooral op vlak van veiligheid. De topversie Innovation is uiteraard nog rijkelijker uitgerust en kost € 31.500. Bij Renault is de 1.5 dCi 110 de instapversie; de 1.6 dCi 130 komen we pas tegen vanaf het derde uitrustingsniveau Intens. De Talisman 1.6 dCi 130 kost dan zowat evenveel als Opels Innovation-versie: € 31.750. Ook hier krijg je dan een volledige uitrusting.

Besluit: winst voor Opel

De Opel Insignia is in zijn nieuwe Grand Sport-uitvoering duidelijk beter bewapend om premiumklanten te charmeren. Zijn uitrusting is uitgebreid, net als zijn interieurruimte, en zijn koffer is makkelijk toegankelijk. Praktisch overtuigt de Talisman iets minder door zijn smallere kofferopening. De Fransman laat ook punten liggen met zijn 1.6 dCi 130 die longinhoud mist in lage toeren en met een beperktere optielijst.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km