Testen

Peugeot 3008 vs Renault Scénic: boven de menigte uit

Deze keer is er geen twijfel meer mogelijk: de Peugeot 3008 trekt duidelijk het SUV-jasje aan. Daar werd ook de Renault door verleid trouwens. Zonder zijn monovolume-DNA helemaal los te laten probeert de Renault op zijn beurt boven de menigte uit te stijgen met 20-duimsvelgen. Maar welke van de twee is het meest geschikt voor je gezin?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 december 2016
  • Renault
Renault Scenic
    Peugeot 3008

      Na 20 jaar moest de Scénic innoveren. Dat was het minste dat Renault wilde bij het ontwerp van de vierde generatie. Met het concept van een compacte monovolume, en het toepassen van het Espace-recept op beperktere afmetingen kende de Scénic begin jaren 2000 zijn succesperiode.

      Vandaag slokken compacte SUV’s heel wat marktaandeel op. Om de verkoop van zijn gezinswagen nieuw leven in te blazen, koos Renault voor een meer charismatische stijl. Daar horen ook indrukwekkende 20-duimsvelgen bij. Tegelijk wint de bodemvrijheid van de Scénic 4 cm om zo meer op een crossover te lijken, en de minder volle lijnen dan vroeger zorgen voor een verzorgde stijl.

      Maar qua stijl hoeft de Peugeot 3008 geen lessen te krijgen. De eerste generatie had nog een “charismatisch” design, maar generatie twee kiest duidelijk voor een avontuurlijke aanpak. Zijn bodemvrijheid neemt aanzienlijk toe: van 15 naar 22 cm!

      Afwerking, uitrusting: gelijkspel

      Wat kunnen de premiummerken nog bieden? Aan boord van de Renault Scénic en Peugeot 3008 is het zeker niet minder aangenaam dan in een BMW 2-Reeks Active Tourer of Mercedes B-Klasse, integendeel. Het werk dat beide Franse merken in de afwerking hebben gestoken, is indrukwekkend. De naden (onder meer tussen het dashboard en de deuren), de kwaliteit van de materialen en vooral de geluiddemping van beide modellen dwingen respect af.

      Het dashboard van de Peugeot 3008 krijgt punten voor originaliteit. Maar de Scénic antwoordt met geslaagdere praktische aspecten (zoals de verschuifbare middenconsole). Ook qua uitrusting gaat het gelijk op. Punten voor iedereen dus.

      Comfort: punt voor Renault

      Door de geluiddemping van beide gezinswagens kan je probleemloos lange afstanden afleggen. Ondanks de grote 20-duimsvelgen (maar met banden met hoge zijwanden) is de Renault Scénic comfortabel gedempt. De filtering van bepaalde oneffenheden lijdt soms onder het stevige schoeisel, maar over het algemeen zijn er geen klachten.

      De Peugeot 3008 doet het zeker niet slecht. Maar hij voelt in het algemeen iets steviger aan. Bovendien zitten de passagiers achteraan op een iets te korte achterbank, en hebben ze minder plaats voor de voeten. Ten slotte boet de Scénic iets aan moduleerbaarheid in vergeleken met zijn voorganger, maar hij is beter bewapend dan de Peugeot 3008, onder meer dankzij een verschuifbare achterbank. Het punt voor comfort gaat dus naar de Scénic.

      Motor: punt voor Peugeot

      We kozen niet voor de instapversie van de Scénic, de 1.5 dCi van 110 pk, die eerder te vergelijken valt met de 1.6 BlueHDi 100 van de 3008. We gaven de voorkeur aan de 1.6 dCi 130 bij Renault en de 1.6 BlueHDi 116 bij Peugeot. De Renault biedt vast en zeker aanvaardbare prestaties. In bepaalde situaties is hij iets te hol in lage toeren: onder 1.700 tpm komt deze 1.6 dCi wat adem te kort voor de hernemingen. De 1.6 BlueHDi 116 van de Peugeot is een soepelere motor.

      Weggedrag: punt voor Peugeot

      Het modulaire platform van PSA, dat onder meer wordt gebruikt voor de Peugeot 308 en Citroën C4 Picasso, zorgt ervoor dat de nieuwe 3008 8 cm langer en een goeie 100 kg lichter is dan zijn voorganger. De dynamische kwaliteiten bleven gelukkig bewaard. Onderweg beleef je op kleine baantjes heel wat rijplezier achter het dubbel afgeplatte stuur.

      De Renault Scénic is amper braver, en ouders die graag rijden kunnen ook hier het nodige plezier beleven. Hij is weliswaar iets minder snedig en iets meer onderstuurd dan de SUV van Peugeot richting de limiet.

      Prijs: punt voor Renault

      Peugeot is overtuigd van de kwaliteiten van zijn 3008, en rekent dat door in de prijs. Geen aanlokkelijke bodemprijs dus om de concurrentie aan te gaan met de Seat Ateca, bijvoorbeeld. De Peugeot 3008 wordt liefst ook niet aangeboden zonder een minimum aan uitrusting. Bovendien is de instapprijs aan de relatief hoge kant. Maar de verhouding prijs/uitrusting is uiteindelijk interessant als je de standaarduitrusting bekijkt.

      De Renault Scénic volgt zowat dezelfde logica. Maar de prijzen zijn iets lager. De Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 116 begint vanaf € 29.200 (€ 33.650 voor onze GT Line-versie). Reken op minstens € 28.800 voor de Renault Scénic 1.6 dCi 130 (€ 30.350 voor de rijkelijk uitgeruste Bose Edition). We geven ook mee dat Renault een afspraak heeft met Michelin, Continental en Goodyear om ervoor te zorgen dat de specifieke 20-duimsbanden van de Scénic ongeveer evenveel kosten als de 16- of 17-duimsbanden van concurrerende modellen.

      Besluit: gelijkspel

      Tel de punten op en de 3008 en Scénic blijven in elkaars kielzog. De laatste generatie van Renaults compacte monovolume neigt richting SUV en is iets minder praktisch dan vroeger, maar blijft meer moduleerbaar dan de Peugeot 3008. Aan boord van de Peugeot is er bijvoorbeeld geen verschuifbare achterbank. Die maakt dan weer beter gebruik van zijn beschikbare ruimte, door een grotere koffer (591 l tegenover 506 l in de Scénic) en een ruimer interieur achteraan. Die verschuifbare achterbank is in de meeste gevallen dus niet echt nodig… Onderweg gaat het nog steeds gelijk op. De Scénic is een tikje comfortabeler en de Peugeot een fractie snediger. In beide gevallen zoeken de modellen het hogerop: de afwerking, geluiddemping en uitrusting neigen richting premiumniveau. Een punt voor beide. Verlengingen dan maar?

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km