Testen

Peugeot 308 SW vs VW Golf Variant: wie heeft de grootste?

De Peugeot 308 heeft in zijn SW-versie de juiste vormen om klanten te verleiden die op zoek zijn naar ruimte. Genoeg om de Golf Variant in de weg te rijden? Of kan de aardgasvariant van de Duitser zich onderscheiden?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 november 2014
  • Peugeot
Peugeot 308
  • Bediening van versnellingsbak
Volkswagen Golf
  • Bouwkwaliteit
  • Totale autonomie

Gas geven

Grote volumes worden nog lang niet gehaald. Vooral in Wallonië, waar er helaas geen aardgaspompen bestaan. Maar toch: CNG toont de eerste tekenen van groei in België. In de eerste maanden van het jaar was er zelfs een vooruitgang met 600 procent tegenover dezelfde periode in 2013. Een ‘explosie’ die we moeten nuanceren want de totale cijfers blijven beperkt tot enkele honderdtallen. De interesse in aardgas lijkt wel toe te nemen naarmate er meer aanbod en meer tankstations komen.

Beperkt volume

In zijn TGI-versie krijgt de Volkswagen Golf Variant twee opslagtanks van 200 bar onder de koffervloer. Die slikken in totaal 15 kg aardgas. Ze verdringen het reservewiel en enkele opbergvakjes, maar zijn niet zo’n grote beperking voor het totale bruikbare volume. Je hoeft geen rekening te houden met een grote tank. We zien alleen dat de vloer van de koffer iets hoger ligt dan in een klassieke Golf Variant. 424 liter blijft aanvaardbaar voor dagelijks gebruik, maar de Golf Variant TGI kan niet meer concurreren met de zeer ruime Peugeot 308 SW en zijn koffer van 610 liter (605 liter in de klassieke Golf Variant).

0,9 euro/kg

De Golf Variant TGI maakt dat goed aan de pomp. Als we ons baseren op het gemiddelde testverbruik van ongeveer 5 kg aardgas per 100 km, kun je met de huidige prijzen in België (zo’n 0,9 euro/kg) 100 km afleggen voor 4,5 euro. Met slechts 15 kg aardgas moet je wel elke 300 km gaan tanken. Dat is enigszins hinderlijk. Je behoudt wel de klassieke benzinetank van 50 liter die de actieradius verhoogt tot meer dan 1.000 km. Maar om de meerprijs voor deze technologie van circa 2.500 euro terug te verdienen, rijden klanten natuurlijk liever zo vaak mogelijk op aardgas zonder de minste druppel benzine te verbruiken.

Motor

De tweezijdige 1.4 van Volkswagen (die zowel op benzine als aardgas kan draaien) schittert door zijn soepelheid in gebruik. Hij biedt comfortabele hernemingen zonder de minste trilling. En zijn 110 paarden zorgen voor snedige acceleraties ondanks het extra gewicht van de Golf Variant TGI (1.457 kg tegenover 1.370 kg voor de 308 SW 1.2 e-THP). Ondanks de kleinere cilinderinhoud en één cilinder minder, blijkt de 1.2 e-THP van Peugeot nog overtuigender. Hij is even soepel als zijn concurrent, maar explosiever als je even doortrekt. Opwindend.

Weggedrag

Even opwindend is het weggedrag van deze 308 SW. Wat een plezier om deze snedige voortrein over kleine wegen te sturen. De onberispelijke schokdemping van de Peugeot koppelt een perfect werkingscomfort aan doeltreffendheid. De Golf Variant is minder wendbaar maar ook uitmuntend in zijn klassieke versie, maar door het gevoelig hogere gewicht kan de variant op aardgas de vergelijking niet doorstaan omdat de ophanging harder werd. Bovendien belast het extra gewicht van de opslagtanks bijna uitsluitend de achteras. Maar goed, je moet al rijden met een stevig tempo om de Duitser van zijn stuk te brengen.

Op z’n Duits

We hadden het nog niet over de afwerking. Ook al ging de 308 SW onmiskenbaar vooruit tegenover de vorige generatie, de Golf VII Variant blijft de referentie van het segment. Zelfs vaststelling bij de uitrusting trouwens. Het verschil kun je wel verkleinen dankzij de rijke optiecatalogus van Peugeot. Maar Volkswagen behoudt een voorsprong op technologisch vlak, bijvoorbeeld met de actieve snelheidsregelaar met noodrem die in België standaard wordt aangeboden op elke Golf.

Conclusie

De Peugeot 308 SW wint het praktische gedeelte met zijn grote koffer en intelligent te moduleren achterbank. Hij wint ook inzake rijplezier dankzij de snedige voortrein en het uitstekende turboblokje. De Golf  Variant onderscheidt zich wel door de mogelijkheid om goedkoop en ecologisch op aardgas te rijden. Tenminste als je in jouw buurt een pomp kunt vinden …

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km