Teletijdmachine voor petrolheads

  • Kell Brixius
  • 20 décembre 2012
Als alles duisternis is. Als zelfs het laatste sprankeltje licht voor goed gedoofd lijkt. Dan rest een mens slechts één ding: hoop. In een wereld waar kinderen op scholen worden neergeschoten, of, dichter bij huis, in kribbes worden neergestoken, lag dat beetje hoop misschien wel in een opiniestuk van An Goovaerts in De Morgen. In het opiniestuk wordt verwezen naar een artikel in de Volkskrant dat met cijfers aantoont dat het Europese continent nooit veiliger is geweest voor kinderen dan nu. Moeilijk te geloven als je ziet hoe soms tekeer gegaan wordt of als je nog maar even deelneemt aan het verkeer (zie de blog van gisteren.) Maar toch doe ik niets liever dan het geloven. Een mens een mens zijnde, is het gras evenwel steeds groener aan de overzijde. En dus wil die mens wel eens ontsnappen aan de veilige zekerheid van onze hedendaagse wereld. Om onzekerder oorden op te zoeken. Zeker als die onzekerheid van het virtuele soort is. Racen in de golden sixties bijvoorbeeld. Toen racen nog gevaarlijk was. Ook in de statistieken, spijtig genoeg. Enters simracing in haar alter ego van professor Barabas' teletijdmachine. Mogelijk één van de leukste dingen aan een goede sim is dat een mens uit natte winteravonden kan geteleporteerd worden naar in de zon van vervlogen tijden badende circuits. Om het er op te nemen tegen iconen die ooit nog aan de muren van een jongenskamer hingen. Grand Prix Legends van Papyrus is zo'n sim. Ik heb nooit juist de vinger kunnen leggen op wat het juist is, maar GPL, zoals Grand Prix Legends in het jargon bekend staat, heeft altijd, meer dan welke andere sim ook, die haast magische gave om een mens als het ware onder te dompelen in de jaren zestig. In die mate dat na een avondje tegen Clark en Brabham geracet te hebben, Marylin Monroe en maanlandingen bij regelmaat door mijn dromen spookten.
 
David Kaemmer van Papyrus (ontwikelaar van GPL) : de professor Barabas van het simracen
Is het omdat GPL de eerste was om een seizoen uit het verleden te simuleren in een tijd waar de trend voornamelijk was om de meest recente en vernuftige openwielers te simuleren? Of het meest recente seizoen Nascar zo gedetailleerd mogelijk op de computer tot leven te brengen? Of is het dat pastellen kleurenpalet waar GPL-circuits in baden en waar de tand des tijds zelf zich mee gemoeid schijnt te hebben? Kleuren die vandaag de dag door de ene worden beschouwd als een teken dat GPL nu stilaan wel zijn beste tijd gehad heeft. Maar voor de andere dan weer een Instagramachtige charme hebben. Of de charme van Grunge in Snapseed, momenteel mijn favoriete foto-effect. Hoog tijd voor een virtueel seizoentje GPL dus. Standaard simuleert GPL het formule 1-seizoen 1967. Met beesten van wagens. Wilde beesten dan. Die zonder enige vorm van aërodynamica, op gewone banden met groeven werden vooruit gekatapulteerd door 3 liter motoren die vlotjes 300 pk konden uitbraken. Tot 400 pk zelfs voor de krachtigste. En alles op de achterwielen zonder ABS, eletronisch stabiliteitssysteem of welk hulp middel dan ook. En dat in een tijdperk dat circuits nog niet om de haverklap werden gekortwiekt door chicanes allerhande. Een tijd waarin Spa nog prat ging op zijn volle 14 km glorie. Masta aan rond de 300 km per uur op de klok doorsuizen in een ... badkuip op wielen. That took some serious cohones. Ongetwijfeld te veel moois om zo maar mee van te start te gaan. Dat kon niet goed komen. GPL wordt het. Maar mits wat modificaties... (to be continued).

Grand Prix Legends : een ideale teletijdmachine voor petrolheads

 

Lire plus:

À propos de l'auteur : Kell Brixius

Actualité recommandée pour vous

Plus d'actualités
Porsche Cayenne GTS 2024 : (sacré) lot de consolation !

Porsche Cayenne GTS 2024 : (sacré) lot de consolation !

Le Cayenne récemment modernisé revient en déclinaison GTS. Elle offre un peu de saveur « Turbo GT » aux clients européens orphelins de cette version de pointe…

Aston Martin DBX : nouvel intérieur et 707 ch uniquement

Aston Martin DBX : nouvel intérieur et 707 ch uniquement

Désormais uniquement disponible en version 707, l’Aston Martin DBX profite d’une nouvelle planche de bord ainsi que d’une mise à jour technologique bien méritée.

Mercedes-AMG GT : aussi en 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT : aussi en 63 S E Performance

La Mercedes-AMG GT 63 existe désormais également en version hybride rechargeable et revendique pas moins de 600 kW (816 ch) pour pulvériser le 0 à 100 km/h en 2,8 s !

Opel Grandland 2024 : SUV électrique lumineux et endurant

Opel Grandland 2024 : SUV électrique lumineux et endurant

Opel renouvelle son SUV amiral Grandland pour 2024. Cette nouvelle génération s’offre de nombreuses premières pour la marque au blitz. Des innovations lumineuses. Mais aussi électriques avec une autonomie de 700 km.

Voitures neuves recommandées pour vous

Plus de voitures neuves

Essence, Automatique

27 547 €

Essence, Manuelle

23 748 €

Diesel, Manuelle

32 584 €

Essence, Manuelle

21 500 €

Voitures d'occasion recommandées pour vous

Plus de voitures d'occasion

Diesel, Automatique

52 900 €
2021
1 500 km

Essence, Automatique

28 995 €
2011
65 000 km
52 990 €
2019
105 433 km

Essence, Automatique

23 500 €
2020
30 212 km