5 dingen die je moet weten voor je koopt: Chevrolet Bel Air (1955-1957), icoon aan bodemprijzen

Chevrolet Bel Air: de naam alleen al doet dromen. Je ziet hem zo voor je, in een pastelkleur, met een roffelende V8 onder de motorkap en een kroostrijk gezin aan boord. Nochtans werd hij aan de overkant van de Oceaan gezien als een zeer betaalbare auto voor de massa. En ook van dag blijft hij vrij goedkoop. Is nu het moment om ervoor te gaan?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 september 2021
  • Aankoop

We concentreren ons hier trouwens op de tweede generatie van de Bel Air, ongetwijfeld degene die het meest aanspreekt.

1. Geef de voorkeur aan een V8

De Bel Air van 1955 was de eerste naoorlogse Chevrolet die met een V8 werd aangeboden. Let wel: die was een optie, want de basismotor was een zescilinder in lijn van 3,5 of 3,9 liter. Maar de V8 is een echte meerwaarde op het vlak van plezier, koppel en geluid. Zelfs in zijn basisversie van 4,3 liter en 164 pk is dit blok heel aangenaam. Voor de overbrenging bestonden diverse mogelijkheden, zowel manueel als automatisch. De behoorlijk vaak gekozen Powerglide-automaat met… 2 versnellingen maakt van de Bel Air nu niet bepaald de koning van de weg…

2. Injectie en bijna 300 pk

In 1957 introduceerde Chevrolet mechanische injectie op zijn V8 met de ronkende naam “Super Turbo-Fire”. Vergis je echter niet: van een turbo was onder de motorkap geen sprake. Deze motor beloofde bijna 290 pk en transformeerde de Bel Air in een heuse sportwagen. Helaas hebben maar heel weinig exemplaren deze optie gekregen, en het aantal garages dat deze krachtbron kan afstellen en betrouwbaar houden is nog veel zeldzamer.

3. Uitgebreide keuze… ver van hier

Op onze markt is de tweede generatie van de Bel Air relatief courant. Flink wat exemplaren zijn gepersonaliseerd met moderne velgen, soms een opgevoerde motor en een verlaagde ophanging. Een versie in perfect oorspronkelijke staat vinden kan veel ingewikkelder worden dan je zou verwachten. Tenzij je de Atlantische Oceaan oversteek, want in de VS is de keuze enorm.

4. Waar moet je op letten?

Zoals steeds is roest je grootste vijand. Gelukkig bestaan er aan de overkant van de Oceaan specialisten die al de nodige onderdelen kunnen leveren voor een restauratie. De mechaniek is betrouwbaar, maar kijk toch eens naar de vaak verwaarloosde wieltreinen. Let tot slot ook op de banden: standaard werd de Bel Air geleverd op diagonaalbanden, maar je monteert beter radiaalbanden, die veel veiliger en geruststellender zijn.

5. Hoeveel?

Een moeilijke vraag… Gezien het grote aantal opties, motorversies en koetswerken (berline met 2 of 4 deuren, cabriolet, coupé, break,…) is het moeilijk om er een prijs op te kleven. Temeer omdat veel exemplaren voor veel geld zijn gerestaureerd maar vaak wel van het origineel zijn afgeweken. Reken op 12.000 tot 60.000 euro, met als uitersten een berline met de basiszescilinder of een goed uitgeruste cabriolet met V8.

 

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Het Salon van Turijn, 1974. Deze auto trekt met zijn scherpe en avant-gardistische lijnen de aandacht van het publiek. Nochtans was het merk dat deze coupé toonde nog redelijk onbekend!

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Door credits te kopen bij de elektrische autobouwer vermijden de Britten Europese boetes.

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.990

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 2.995
106.094 km

Diesel, Automaat

€ 11.999
114.444 km
€ 11.750
83.347 km

Diesel, Manueel

€ 8.999
111.381 km