5 dingen die je moet weten voor je koopt: Datsun 240Z, betaalbare legende

In de wereld van Japanse klassiekers worden drie modellen regelmatig “internationale legendes” genoemd: de bruisende Honda S800, de prachtige Toyota 2000 GT en de performante Datsun 240Z. Die laatste is ongetwijfeld de meest complete van de drie. Maar wat moet je weten voor je er een koopt?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 juli 2021
  • Aankoop
  • 4.644 weergaven
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Datsun 240Z, betaalbare legende

1. Bedoeld om het merk bekendheid te geven

Datsun, dat in Japan bekend stond om zijn relatief anonieme berlines, wou een internationale reputatie opbouwen. Destijds was een sportieve coupé het meest efficiënte middel om dat te bereiken. Toyota had die methode al toegepast met de schitterende 2000 GT. Bij Datsun leidde dat tot de 240Z, een model dat een lange lijn van sportieve modellen lanceerde en dat voor sommigen vandaag nog steeds het meest begeerlijke is.

2. Modern en krachtig

De 240Z werd eind de jaren ’60 geboren maar gebruikte behoorlijk moderne technische oplossingen: een zelfdragend koetswerk, een motor met bovenliggende nokkenassen, een manuele vijfversnellingsbak (buiten de VS), tandheugelbesturing en 4 onafhankelijk opgehangen wielen. Onder de motorkap lag een zescilinder in lijn van 2,4 liter die 150 pk ontwikkelde en die in zijn tijd tot mooie prestaties leidde: een top van meer dan 200 km/u en 0 naar 100 km/u in nauwelijks meer dan 8 seconden.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Datsun 240Z, betaalbare legende

3. Betrouwbaar

Terwijl de Europese (en vooral Britse) sportwagens van die tijd te kampen hadden met een weinig benijdenswaardige reputatie qua betrouwbaarheid, was de Datsun solide. Een exemplaar dat goed gerestaureerd en onderhouden is, brengt je de wereld rond. Als bewijst telt de buitengewone overwinning in de East African Rally van 1973.

4. Maar niet onverwoestbaar

De grootste vijand van de 240Z was net zoals bij alle wagens van zijn tijd: roest. Inspecteer hem grondig, te beginnen bij de bevestigingspunten van de schokdempers, de vloerplaat en de langsliggers. Weet ook dat de afwerking vrij licht is: de materialen zijn niet goed tegen de tand des tijds opgewassen. Op mechanisch vlak kijk je best de synchro’s van de versnellingsbak en de spanning van de distributieketting na.
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Datsun 240Z, betaalbare legende

5. Prijs

Voor een Toyota 2000 GT moet je een bedrag met 6 nullen neertellen, maar de 240Z is veel betaalbaarder: een mooi exemplaar tik je vanaf 30.000 euro op de kop en de beste auto’s gaan tot 40.000 euro. Hoed je voor Amerikaanse exemplaren, die soms slecht gerestaureerd zijn en die maar 4 versnellingen hebben. De versies met automaat (3 trappen) zijn minder fijn om mee te rijden.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Datsun 240Z, betaalbare legende

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze unieke ‘50 jaar Porsche Design’ 911 2.4 Targa is te koop

Deze unieke ‘50 jaar Porsche Design’ 911 2.4 Targa is te koop

Dit model vormde de inspiratiebron voor de gloednieuwe 911 Edition 50Y Porsche Design.

Audi lanceert een nieuwe laaddienst

Audi lanceert een nieuwe laaddienst

Die biedt makkelijk toegang tot laadpunten in heel Europa en werkt ook met een abonnementsformule voor goedkopere laadtarieven.

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

Zoveel kost de nieuwe Ford Ranger

Zoveel kost de nieuwe Ford Ranger

Je moet minimum € 44.750 exclusief BTW veil hebben voor een exemplaar, en dan hebben we het zelfs niet over de nieuwe Platinum topuitvoering!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km