5 dingen die je moet weten voor je koopt: Lotus Elise 2, het tofste speelgoed

Als pretauto kan je moeilijk iets beter vinden dan de Lotus Elise. De kleine Britse roadster biedt ongelooflijk veel levensvreugde bij alle snelheden. In 2001 werd hij gemoderniseerd en trad hij toe tot een ‘rijper’ tijdperk. Maar wat moet je weten voor je zo’n ‘S2’ koopt?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 april 2021
  • Aankoop

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Lotus Elise 2, het tofste speelgoed

1.     Welke motor?

Toen hij in 2001 op de markt kwam werd de Lotus Elise S2 aangedreven door de 1.8-Rovermotor uit zijn voorganger. In 2004 koos hij voor een blok van Toyota met een meer robuuste reputatie. Het vermogen ligt tussen de 122 en de 220 pk, en eerlijk gezegd volstaat de minst krachtige al ruimschoots op onze wegen.

2.     Let op voor de staat van het chassis

Het aluminium chassis moet smetteloos zijn en zonder deuken. In theorie kan het namelijk niet worden hersteld.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Lotus Elise 2, het tofste speelgoed

3.     20.000 tot meer dan 40.000 euro

Je vindt modellen met het stuur rechts vanaf 20.000 euro. Aan het andere uiterste van het spectrum kost een SC-versie met compressormotor vlot dubbel zo veel.

4.     Circuit of niet?

Vele Elises zijn al op een circuit geweest, wat best verstaanbaar is gezien het potentieel van dit beestje. Dergelijk gebruik heeft echter wel een impact op de slijtage van de onderdelen, vooral dan de wieltreinen. Een uitlijning is daarom altijd een goed idee.

5.     Waar op onderhoud?

Dat is een beetje het probleem: specialisten zijn zeldzaam. Handige knutselaars met wat achtergrondinformatie kunnen zich er altijd zelf aan wagen, zeker omdat mechanische wisselstukken vlot te vinden zijn. twee minpuntjes: de toegankelijkheid is lastig en koetswerkonderdelen zijn zeldzaam en duur.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Lotus Elise 2, het tofste speelgoed

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km