Dacia
Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!
De MX-5, dat is een vaste waarde bij liefhebbers van auto’s! De tweede generatie (1997-2005), die de codenaam ‘NB’ draagt, lijkt de bodem bereikt te hebben en is klaar om in waarde te stijgen. Maar wat moet je weten voor je er één koopt?
De NB, gesandwicht tussen de 'NA', de eerste MX-5, die een mythe is geworden, en de 'NC' (de voorlaatste generatie) die vooral diegenen aanspreekt die zich de nieuwste MX-5 niet kunnen veroorloven (en die, je raadt het al, 'ND' heet), kan een goede keuze zijn. Wat moet je weten voor je hem koopt?
Een aantal puristen zullen zeggen dat de MX-5 NB niet zo leuk is om te rijden als de NA en ze kunnen gelijk hebben. Maar laten we eerlijk zijn: voor de overgrote meerderheid van de gebruikers rijdt de NB uitzonderlijk! Met iets meer dan een ton is het niet de lichtste MX-5, maar hij is nog steeds een pluimgewicht vergeleken met de huidige productie. Combineer dit met achterwielaandrijving, een duivelse handgeschakelde versnellingsbak en sprankelende motoren en je hebt een recept voor puur geluk!
Je kan kiezen uit een 1.6 liter met 110 pk en een 1.8 liter met 140 of 145 pk. De eerste is meer dan genoeg voor dagdagelijkse ritten en als je zijn geluid te bedeesd vindt, moet je weten dat er veel fabrikanten van onderdelen je kunnen helpen! De 1.8 liter motor heeft een langere adem, een herzien onderstel en, vooral, een sperdifferentieel: hij is dus de keuze bij uitstek voor de sportievelingen.
Hoewel de MX-5 een zeer benijdenswaardige reputatie van betrouwbaarheid heeft, is hij niet onverwoestbaar. Afgezien van een paar kleine elektronische problemen op de meest recente modellen, moet je uitkijken voor roest, vooral op de onderste delen van het koetswerk. Dit is de niet-zo-leuke zonde van de MX-5 NB: pak het snel aan voor de situatie catastrofaal wordt!
De prijs varieert naargelang de conditie, kilometerstand, motor en specificaties: speciale series zijn altijd wat meer gewild. Reken vanaf nu op minimaal 7.000 euro voor een fatsoenlijk exemplaar, wat bewijst dat de prijs explodeert! Nog een laatste advies: vermijd zwaar getunede auto's, waarvan er helaas veel zijn: de modificaties zijn niet altijd volgens de regels van de kunst uitgevoerd en zijn niet altijd legaal.
Dat is perfect mogelijk, mits je wat kennis en wat gereedschap hebt. Alle onderdelen zijn verkrijgbaar via gespecialiseerde fabrikanten. Die laatsten zijn echter vaak Brits en de Brexit heeft de handel sterk bemoeilijkt!
Ben jij op zoek naar een Mazda MX-5? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mazda MX-5 zoekertjes nu hier:
Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!
Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!
Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?