5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 oktober 2021
  • Aankoop

1. Spartaans of luxueus?

Het imago van de Range Rover is vandaag onlosmakelijk verbonden met een notie van luxe en comfort, zoals de nog maar pas onthulde vijfde generatie bevestigt. De eerste generaties waren echter behoorlijk rudimentair: het dashboard in kunststof kon niet eenvoudiger, de ramen gingen manueel open, schakelen deed je zelf, de stoelen hadden een vinylbekleding en geluiddemping was nagenoeg afwezig, waardoor de vroegste modellen een behoorlijke beproeving vormden voor dagelijks gebruik. Vanaf de jaren ’80 won de Range Rover aan luxe, prestaties en comfort: 4 deuren (1981), een automaat (1982), injectie (1985),…

2. Motoren

“Een Range Classic is enkel denkbaar met een V8” bevestigen amateurs… We kunnen hen moeilijk ongelijk geven, zoveel aangenamer is de V8 op benzine dan de viercilinderdiesel die vanaf 1986 werd aangeboden. De befaamde Rover-V8 was betrouwbaar, maar moet wel op gezette tijden worden opgevolgd en onderhouden, vooral dan voor wat de oliewissels betreft, die om de 5.000 kilometer worden aangeraden. Vraag zeker alle facturen en luister naar distributiegeluiden, wat op een dikke factuur kan wijzen. Aan dieselzijde zijn de motoren vrij betrouwbaar, vooral de 200 TDi.

3. Ophanging

Onder de overgrote meerderheid van de Range Classics zit een traditionele ophanging met veren en dempers. Enkel de allerlaatste exemplaren konden genieten van luchtveren. Die laatsten beloven wonderen op papier, maar vormen vooral een gigantische nachtmerrie om ze weer in werkende staat te krijgen. Kijk uit naar het minste spoortje van roest rond de dempersteunen.

4. Koetswerk

De meeste koetswerkpanelen zijn in aluminium gemaakt, maar toch hebben de Classics een paar stalen elementen die verzot zijn op roest. Het is trouwens hét zwakke punt van deze Range Rovers: inspecteer de onderkant van de wagen grondig voor je koopt en wantrouw bijgelakte plekken waar ellende onder verscholen gaat. Gelukkig is het chassis zelf vrij robuust.

5. Prijs

Van 10.000 euro voor een exemplaar met veel werk aan tot bijna 80.000 euro voor een van de allereerste versies “Suffix A” in smetteloze conditie, de prijsvork is heel breed. Ga uit van een budget van bijna 30.000 euro voor een heel mooie V8.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km