5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 oktober 2021
  • Aankoop
  • 11.386 weergaven

1. Spartaans of luxueus?

Het imago van de Range Rover is vandaag onlosmakelijk verbonden met een notie van luxe en comfort, zoals de nog maar pas onthulde vijfde generatie bevestigt. De eerste generaties waren echter behoorlijk rudimentair: het dashboard in kunststof kon niet eenvoudiger, de ramen gingen manueel open, schakelen deed je zelf, de stoelen hadden een vinylbekleding en geluiddemping was nagenoeg afwezig, waardoor de vroegste modellen een behoorlijke beproeving vormden voor dagelijks gebruik. Vanaf de jaren ’80 won de Range Rover aan luxe, prestaties en comfort: 4 deuren (1981), een automaat (1982), injectie (1985),…

2. Motoren

“Een Range Classic is enkel denkbaar met een V8” bevestigen amateurs… We kunnen hen moeilijk ongelijk geven, zoveel aangenamer is de V8 op benzine dan de viercilinderdiesel die vanaf 1986 werd aangeboden. De befaamde Rover-V8 was betrouwbaar, maar moet wel op gezette tijden worden opgevolgd en onderhouden, vooral dan voor wat de oliewissels betreft, die om de 5.000 kilometer worden aangeraden. Vraag zeker alle facturen en luister naar distributiegeluiden, wat op een dikke factuur kan wijzen. Aan dieselzijde zijn de motoren vrij betrouwbaar, vooral de 200 TDi.

3. Ophanging

Onder de overgrote meerderheid van de Range Classics zit een traditionele ophanging met veren en dempers. Enkel de allerlaatste exemplaren konden genieten van luchtveren. Die laatsten beloven wonderen op papier, maar vormen vooral een gigantische nachtmerrie om ze weer in werkende staat te krijgen. Kijk uit naar het minste spoortje van roest rond de dempersteunen.

4. Koetswerk

De meeste koetswerkpanelen zijn in aluminium gemaakt, maar toch hebben de Classics een paar stalen elementen die verzot zijn op roest. Het is trouwens hét zwakke punt van deze Range Rovers: inspecteer de onderkant van de wagen grondig voor je koopt en wantrouw bijgelakte plekken waar ellende onder verscholen gaat. Gelukkig is het chassis zelf vrij robuust.

5. Prijs

Van 10.000 euro voor een exemplaar met veel werk aan tot bijna 80.000 euro voor een van de allereerste versies “Suffix A” in smetteloze conditie, de prijsvork is heel breed. Ga uit van een budget van bijna 30.000 euro voor een heel mooie V8.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km