Tesla
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!
In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.
Het imago van de Range Rover is vandaag onlosmakelijk verbonden met een notie van luxe en comfort, zoals de nog maar pas onthulde vijfde generatie bevestigt. De eerste generaties waren echter behoorlijk rudimentair: het dashboard in kunststof kon niet eenvoudiger, de ramen gingen manueel open, schakelen deed je zelf, de stoelen hadden een vinylbekleding en geluiddemping was nagenoeg afwezig, waardoor de vroegste modellen een behoorlijke beproeving vormden voor dagelijks gebruik. Vanaf de jaren ’80 won de Range Rover aan luxe, prestaties en comfort: 4 deuren (1981), een automaat (1982), injectie (1985),…
“Een Range Classic is enkel denkbaar met een V8” bevestigen amateurs… We kunnen hen moeilijk ongelijk geven, zoveel aangenamer is de V8 op benzine dan de viercilinderdiesel die vanaf 1986 werd aangeboden. De befaamde Rover-V8 was betrouwbaar, maar moet wel op gezette tijden worden opgevolgd en onderhouden, vooral dan voor wat de oliewissels betreft, die om de 5.000 kilometer worden aangeraden. Vraag zeker alle facturen en luister naar distributiegeluiden, wat op een dikke factuur kan wijzen. Aan dieselzijde zijn de motoren vrij betrouwbaar, vooral de 200 TDi.
Onder de overgrote meerderheid van de Range Classics zit een traditionele ophanging met veren en dempers. Enkel de allerlaatste exemplaren konden genieten van luchtveren. Die laatsten beloven wonderen op papier, maar vormen vooral een gigantische nachtmerrie om ze weer in werkende staat te krijgen. Kijk uit naar het minste spoortje van roest rond de dempersteunen.
De meeste koetswerkpanelen zijn in aluminium gemaakt, maar toch hebben de Classics een paar stalen elementen die verzot zijn op roest. Het is trouwens hét zwakke punt van deze Range Rovers: inspecteer de onderkant van de wagen grondig voor je koopt en wantrouw bijgelakte plekken waar ellende onder verscholen gaat. Gelukkig is het chassis zelf vrij robuust.
Van 10.000 euro voor een exemplaar met veel werk aan tot bijna 80.000 euro voor een van de allereerste versies “Suffix A” in smetteloze conditie, de prijsvork is heel breed. Ga uit van een budget van bijna 30.000 euro voor een heel mooie V8.
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!
Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?
Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.
Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!