5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 oktober 2021
  • Aankoop
  • 8.628 weergaven

1. Spartaans of luxueus?

Het imago van de Range Rover is vandaag onlosmakelijk verbonden met een notie van luxe en comfort, zoals de nog maar pas onthulde vijfde generatie bevestigt. De eerste generaties waren echter behoorlijk rudimentair: het dashboard in kunststof kon niet eenvoudiger, de ramen gingen manueel open, schakelen deed je zelf, de stoelen hadden een vinylbekleding en geluiddemping was nagenoeg afwezig, waardoor de vroegste modellen een behoorlijke beproeving vormden voor dagelijks gebruik. Vanaf de jaren ’80 won de Range Rover aan luxe, prestaties en comfort: 4 deuren (1981), een automaat (1982), injectie (1985),…

2. Motoren

“Een Range Classic is enkel denkbaar met een V8” bevestigen amateurs… We kunnen hen moeilijk ongelijk geven, zoveel aangenamer is de V8 op benzine dan de viercilinderdiesel die vanaf 1986 werd aangeboden. De befaamde Rover-V8 was betrouwbaar, maar moet wel op gezette tijden worden opgevolgd en onderhouden, vooral dan voor wat de oliewissels betreft, die om de 5.000 kilometer worden aangeraden. Vraag zeker alle facturen en luister naar distributiegeluiden, wat op een dikke factuur kan wijzen. Aan dieselzijde zijn de motoren vrij betrouwbaar, vooral de 200 TDi.

3. Ophanging

Onder de overgrote meerderheid van de Range Classics zit een traditionele ophanging met veren en dempers. Enkel de allerlaatste exemplaren konden genieten van luchtveren. Die laatsten beloven wonderen op papier, maar vormen vooral een gigantische nachtmerrie om ze weer in werkende staat te krijgen. Kijk uit naar het minste spoortje van roest rond de dempersteunen.

4. Koetswerk

De meeste koetswerkpanelen zijn in aluminium gemaakt, maar toch hebben de Classics een paar stalen elementen die verzot zijn op roest. Het is trouwens hét zwakke punt van deze Range Rovers: inspecteer de onderkant van de wagen grondig voor je koopt en wantrouw bijgelakte plekken waar ellende onder verscholen gaat. Gelukkig is het chassis zelf vrij robuust.

5. Prijs

Van 10.000 euro voor een exemplaar met veel werk aan tot bijna 80.000 euro voor een van de allereerste versies “Suffix A” in smetteloze conditie, de prijsvork is heel breed. Ga uit van een budget van bijna 30.000 euro voor een heel mooie V8.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Andere

€ 13.998
2021

Benzine, Manueel

€ 14.498
2021

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Benzine, Manueel

€ 18.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 62.950
3.790 km

Diesel, Manueel

€ 9.800
2013
124.300 km

Andere, Manueel

€ 533.800
1973
1.466 km

Diesel, Automaat

€ 39.950
12.388 km