Audi
We zijn nog maar net gewend aan de nieuwe indeling van de modelnamen van Audi, maar nu voert het Duitse merk opnieuw een verandering door in zijn nomenclatuur. Al is het deze keer een wijziging die we enkel kunnen toejuichen.
In 1996 stelde Mercedes de eerste SLK voor, een compacte roadster die zich in de eerste plaats onderscheidde door zijn harde wegklapdak. Het werd een onmiddellijk succes, zodanig zelfs dat pas in 2004 een opvolger kwam: de SLK R171, met een neus die geïnspireerd was op het F1 en… de Mercedes-McLaren SLR.
In deze SLK is de keuze enorm: van een 1.8-viercilinder met compressor van 163 pk tot een kokend hete atmosferische V8 in de AMG-versie (5,4 liter en 360 pk), er is voor elke bestuurder wel iets. Ons advies? Ga voor een V6-versie. Die zijn oneindig veel plezieriger en krachtiger dan de viercilinders, maar ook duidelijk minder duur dan de V8. De 280 met zijn drieliter van 231 pk volstaat al ruimschoots. De SLK 350 (3.5-V6 van 272 pk) biedt dan weer heuse sportwagenprestaties.
De SLK is echt een aangename auto, ook voor lange afstanden. Van alle roadsters van destijds is hij wellicht de meest verfijnde. Het rijgedrag is weliswaar efficiënt, maar zou sportieve bestuurders kunnen frustreren. Onthoud dat de 4-cilinder wat rauwer is, ook qua klank.
De SLK is in grote lijnen betrouwbaar en relatief eenvoudig qua onderhoud, maar ontsnapt niet aan wat elektronische bugs. Weet ook dat de AMG-versie veel duurdere onderhoudsbeurten vergt dan de klassieke varianten.
Deze is voor verzamelaars. Van AMG Black Series zijn slechts 100 exemplaren gebouwd. Hij onderscheidt zich door een vast dak in koolstofvezel, flink wat verbouwingen aan het koetswerk, een verfijnde ophanging en een tot 400 pk opgevoerde motor. Vandaag tel je bijna 100.000 euro neer voor een mooi exemplaar.
Van deze tweede generatie van de SLK zijn van 2004 tot 2011 meer dan 240.000 exemplaren gebouwd, waardoor hij niet bepaald zeldzaam is in de zoekertjesrubrieken. De prijzen beginnen bij minder dan 8.000 euro voor een SLK 200K met veel kilometers, maar het gemiddelde op de markt zit rond de 12.000 euro. De V6-versies zijn duidelijk minder frequent te vinden en wisselen voor 15.000 tot 20.000 euro van eigenaar. De AMG tot slot is een pak duurder: 25.000 tot 30.000 euro – maar dan moet je er eerst nog een vinden die te koop staat.
Ben jij op zoek naar een Mercedes SLK ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes SLK zoekertjes nu hier:
We zijn nog maar net gewend aan de nieuwe indeling van de modelnamen van Audi, maar nu voert het Duitse merk opnieuw een verandering door in zijn nomenclatuur. Al is het deze keer een wijziging die we enkel kunnen toejuichen.
De Japanse constructeur lanceert een nieuw bewakings- en volgsysteem.
De Maybach EQS 680 SUV is het eerste elektrische model van de ultraluxueuze afdeling van Mercedes en kost minstens 215.380 euro in België.
De kilometerteller van deze berline is met meer dan 560.000 km teruggedraaid!