Tesla
Het is gemakkelijker dan ooit om een Model S, 3, X of Y te testen. Je moet enkel een afspraak maken op de site van Tesla, ter plaatse eens bellen en je bent binnen.
Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?
De modellen waren licht en wogen minder dan een ton. Op die manier verschaften ze een heerlijk rijplezier. Met de zithouding net boven de grond, het geroffel van de driecilinder dat af en toe wordt onderbroken door het gesis van de turbo en de duivelse wendbaarheid dankzij de centraal ingeplante kleine motor bereikt de bestuurder een soort automobiel nirwana… op één detail na: de verplichte gerobotiseerde versnellingsbak onderbreekt het rijden met zijn slome reacties.
De keuze van het koetswerk (coupé of roadster) is in de eerste plaats een kwestie van persoonlijke voorkeur (en budget, want de coupé is duurder), maar over de motorversie denk je beter goed na. De kleine motor van 700 cc was er in drie vermogensversies: 61, 82 en 101 pk. Onze favoriet is de middelste, die heel homogeen uit de hoek komt.
De bereikbaarheid van de motor is uiteraard niet vanzelfsprekend, genoeg om sommige sleutelaars te doen terugdeinzen. Goed om weten: de motor heeft 6 bougies, die niet het eeuwige leven hebben. Een oliewissel moet je doen via… afzuiging, maar je kan een oliewisseldop aanpassen.
Vandaag zijn deze Smarts bijna 20 jaar oud en kunnen ze wat elektrische of elektronische bugs beginnen vertonen. Manueel schakelen wordt onmogelijk, de afstandsbediening krijgt kuren, het dak werkt niet meer… Controleer alles goed voor je koopt. De afwerking is ook niet het sterkste punt van deze modellen, met een kap die niet altijd in even goede staat verkeert en een stoelbekleding die de tand des tijds maar moeilijk doorstaat.
Prijzen beginnen bij minder dan 4.000 euro voor een Smart Roadster en gaan tot meer dan 12.000 euro voor een zeldzame Brabus-versie. Halverwege, zo rond de 7.000 euro, vind je mooie roadsters van 82 pk. Een coupé is een 15 procent meer waard.
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het is gemakkelijker dan ooit om een Model S, 3, X of Y te testen. Je moet enkel een afspraak maken op de site van Tesla, ter plaatse eens bellen en je bent binnen.
Ja, je kan al met een Jaguar rijden voor een zeer schappelijke prijs. Maar is dat wel een goed idee?
Ben je van het onverschrokken type? Goed nieuws: de enige TVR Cerbera Speed 12 met goedkeuring voor de openbare weg staat te koop. Zonder overdrijven een unieke kans!
Audi België heeft samen met Daniel Ost, de Belgische meesterbloemist, een prototype ontwikkeld om een plant in de auto te houden. Als het idee aanslaat bij de klanten, zal dit plantje ook aangeboden worden als accessoire.