5 tips om het juiste oplaadpunt voor je auto te kiezen

Welk soort oplaadpunt heb je thuis nodig als je een geëlektrificeerde auto wil kopen?
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 januari 2021
  • 1.759 weergaven

Het marktaandeel van elektrische en plug-inhybride auto’s begint stilaan toe te nemen en dus zullen steeds meer mensen gaan nadenken over de installatie van een oplaadpunt thuis. Maar hoe begin je daar aan en hoe krachtig moet je oplaadpunt zijn? We helpen je via deze 5 vragen.

5 tips om het juiste oplaadpunt voor je auto te kiezen

1. Hoeveel stroom komt er binnen?

Allereerst kijk je best (eventueel samen met je elektricien) even hoeveel elektriciteit er via je aansluiting op het net beschikbaar is. In sterk verstedelijkte gebieden met moderne bekabeling in combinatie met een moderne woning is de kans groot dat je 400 volt en driefasenstroom binnentrekt. Je kan dan tot wel 22 kW (32 Ampère in drie fasen) binnenhalen, wat heel veel is: daarmee kan je de batterij van de grootste EV’s in 4 uur helemaal volladen. Als er niet zo veel stroom binnenkomt, kan je je installatie laten versterken, maar dat is een heel dure operatie.

2. Hoeveel kan je auto ‘trekken’?

Alleen moet de interne lader van je EV dat wel kunnen slikken. Uit het stroomnetwerk komt wisselstroom en de batterij van je auto heeft gelijkstroom nodig. Daarom zit in je elektrische of plug-inhybride wagen een wisselstroom-gelijkstroomomvormer of interne lader. Het vermogen van die lader zal dus bepalen hoeveel elektriciteit je maximaal naar je batterij kan sturen. Minder dure EV’s en zo goed als alle plug-inhybrides hebben vaak een interne lader die maar één of twee fasen kan ‘trekken’. Het heeft dan weinig zin om een driefasenlader te plaatsen aangezien je toch maar maximaal een derde van het beschikbare vermogen zal kunnen gebruiken.

3. Vaste kabel of stekker?

Als je oplaadpunt alleen door jezelf wordt gebruikt in een ruimte die niet voor andere auto’s toegankelijk is, zouden we aanraden om een laadpunt te kiezen met een vaste kabel. Je moet dan niet telkens je losse kabel uit de koffer nemen en nadien weer oprollen wanneer je moet opladen. Als er echter een risico is dat iemand anders je stroom zou komen ‘stelen’ terwijl je niet thuis bent, of wanneer andere mensen je laadpunt gebruiken die slordig zijn en de kabel durven laten vallen (schade), dan kies je beter voor een laadpunt met een stekker waar je nog een kabel moet inpluggen telkens je wil opladen.

4. Hoe ver rijd je dagelijks?

Zelfs als je stroominstallatie state-of-the art zou zijn en de interne lader van je auto zeer krachtig is, dan is het nog maar de vraag of je al dat laadvermogen wel nodig hebt. Als je elke dag 30 kilometer rijdt, dan kom je toe met 2 of 3 kW laadvermogen in plaats van de volle 22 kW – waardoor je een veel goedkoper laadpunt kan kiezen.

5. Denk aan de toekomst!

We spreken het vorige puntje nu een beetje tegen, maar als je een laadpunt plaatst, moet je ook nadenken over de toekomst. Misschien rijd je nu weinig kilometers of heb je een plug-inhybride met een beperkte interne lader. Maar je volgende auto kan een volledig elektrische auto met een sterkere interne lader zijn, of je gaat in de toekomst misschien meer kilometers rijden – bijvoorbeeld wanneer de coronacrisis achter de rug is. Kijk dus verder dan je huidige situatie, maar vermijd wel om te gaan ‘oversizen’, want dan kost het je veel meer geld dan strikt noodzakelijk.
5 tips om het juiste oplaadpunt voor je auto te kiezen

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Voor zijn 50ste verjaardag stelt het sportieve M-departement van BMW zijn eerste plug-in hybride model voor, de XM. Een SUV van superlatieven met een polariserende look en binnenkort een rood kantje!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar heeft iets meer info gelost over zijn ‘3’ SUV in de aanloop naar zijn officiële voorstelling.

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Het Japanse merk investeert in SkyDrive, een bedrijf dat “vliegende auto’s” ontwikkelt, al moet je niet verwachten dat die ook kunnen rijden.

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Zowel de berline als de break hebben recht op deze versie met 225 pk en een dynamischer onderstel.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km