De Ford Ka kwam in 1996 op de markt en stak
met zijn bruisende look sterk af in het autolandschap. Vier jaar later ging
Ford nog een stap verder met een versie zonder dak: de Streetka. De operatie
werd geen succes voor het merk, maar de auto heeft vandaag een zeker
verzamelaarspotentieel.

1. Geflopt maar niet zeldzaam
Ford begon de productie in 2003 en trok er
nauwelijks twee jaar later weer de stekker uit. De Streetka was dus een flop.
Met 37.000 geproduceerde exemplaren is hij nochtans geen zeldzaamheid in
zoekertjes. Neem dus je tijd om het juiste exemplaar te vinden.
2. Niet altijd even waterdicht
De stoffen kap kan soms lekken. Sproei daarom
water over het dak en kijk of er druppels naar binnen komen.

3. Welgekomen hardtop
De optionele hardtop is niet enkel welkom in
de winter, maar is ongetwijfeld een gegeerde optie wanneer de auto echt een
verzamelaarsstatus zou krijgen.
4. Eenvoudig onderhoud
Hoewel het model weinig geproduceerd is, is
zijn technische basis wijdverspreid. Er is daarom niets complex aan het onderhoud
van deze wagen en het kan door om het even welke garage worden uitgevoerd. Als
je op zoek zou gaan, moet je 3.000 tot 4.000 euro opzij leggen voor een mooi
exemplaar.
5. Geen sportwagen
Als je een dynamische cabrio zoekt, dan kijk
je beter naar de Mazda MX-5. De motor die niet van hoge toeren houdt en het
gebrek aan koetswerkstijfheid van de Streetka smoren elke poging tot sportief
rijden in de kiem.

Op zoek naar een cabriolet?
Ben jij op zoek naar een cabriolet? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor cabriolets nu hier:
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?