5 weetjes voor je koopt: Mazda RX-8, atypisch en vanaf 4.000 euro

In 2002 bracht Mazda, de constructeur van de originele technische oplossingen, een van de meest ongebruikelijke modellen van de voorbije 20 jaar op de markt. Met zijn “zelfmoorddeuren” achteraan, achterwielaandrijving en rotatiemotor was de RX-8 echt iets bijzonder.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 april 2021
  • Aankoop

5 weetjes voor je koopt: Mazda RX-8, atypisch en vanaf 4.000 euro

1. 2 motorversies

Mazda bood twee vermogensversies aan: 192 pk (met vijfversnellingsbak) en 231 pk (met 6-bak). De RX-8 bleef 6 jaar lang nagenoeg ongewijzigd, onderging in 2008 een facelift en werd eind 2010 uit het aanbod geschrapt. Op de tweedehandsmarkt vind je vooral modellen van de eerste generatie en met de ‘kleine’ motor.

2. Beperkte levensduur voor de motor?

Als de motor slecht wordt onderhouden en/of gebruikt, houdt hij het geen 100.000 kilometer vol. Een revisie is ook niet voor elke garagist op de hoek weggelegd en specialisten zijn zeldzaam. Het is maar dat je het weet.

5 weetjes voor je koopt: Mazda RX-8, atypisch en vanaf 4.000 euro

3. Hoog in de toeren

In dit tijdperk van turbomotoren word je zeker verrast aan het stuur van deze RX-8. Onder de 4.000 o/m is de birotor eerlijk gezegd doods. Zodra hij echter op toeren komt, ontwikkelt hij zijn vermogen onder een snerpende soundtrack en klimt hij gretig tot ver boven de 7.000 o/m of zelfs 9.000 o/m in de versie met 231 pk.

4. Let op het oliepeil

Deze motor haat langdurig stationair draaien of korte afstanden rijden en lust een flinke slok olie. Het oliepeil moet dus heel regelmatig worden gecontroleerd.

5 weetjes voor je koopt: Mazda RX-8, atypisch en vanaf 4.000 euro

5. 3.000 tot 15.000 euro

Soms duiken op de Belgische markt exemplaren op die uit het Verenigd Koninkrijk zijn geïmporteerd, doorgaans voor zo’n 4.000 euro. Om onaangename verrassingen te vermijden moet je echter enkel een model in perfecte staat kopen waarvan het onderhoud zeer nauwgezet is opgevolgd, zelfs als je daarvoor wat meer moet betalen.

Op zoek naar een coupé?

Ben jij op zoek naar een coupé ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor coupés nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 cadeautips voor liefhebbers van autogeschiedenis

5 cadeautips voor liefhebbers van autogeschiedenis

Dit zijn vijf must-have boeken die zeker in de smaak zullen vallen bij elke autoliefhebber!

Welke Ford Kuga moet je kiezen?

Welke Ford Kuga moet je kiezen?

Ford biedt zijn gezins-SUV Kuga aan in heel wat interessante uitvoeringen. Kan je niet kiezen? Laten we dan samen eens het aanbod overlopen.

Dit is de Belgische prijs van de Peugeot (e-)3008 (2024)

Dit is de Belgische prijs van de Peugeot (e-)3008 (2024)

Voor een hybride Peugeot 3008 moet je minstens 38.370 euro rekenen, terwijl de goedkoopste elektrische versie een vanafprijs heeft van 49.500 euro.

Te koop: een sublieme Ford GT40 gerestaureerd door... Ruf

Te koop: een sublieme Ford GT40 gerestaureerd door... Ruf

De bolide heeft nog maar 21.632 km op de teller!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km