Tesla
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
Nu de temperaturen vooral ’s nachts richting vriespunt zakken, zijn de ruiten van je auto ’s morgens al eens bevroren. Aan de slag met een krabber of met andere middelen? Hier moet je vooral op letten.
Voorkomen is beter dan genezen: dek de ruiten van je auto de avond voordien af met een deken of een stuk karton, dat je klemt onder je ruitenwisser of tussen je deuren. Het bespaart je de ochtend erop heel wat krabwerk.
Een goedkope ijskrabber op de kop getikt of ergens bij gekregen? Let erop dat hij van goede kwaliteit is. Een goeie ijskrabber haalt het ijs weg, maar beschadigt de bovenste laag van je voorruit ook niet.
Simpele tip om geen ijslaagje te krijgen op je achteruitkijkspiegels: hang er een zakje over, dat je kunt vastmaken met een elastiekje aan de voet van de spiegels.
Wil je vermijden dat je ruitenwissers zijn vastgevroren aan je voorruit, dan kan je een oude sok over je ruitenwisser doen. Bespaart je de ochtend erop ook heel wat problemen.
IJs hecht zich makkelijker aan je voorruit als die vuil is. Hou ze dus steeds zo proper mogelijk. Moet je toch krabben, krab dan het ijs van al je ruiten: je hele voorruit, je zijruiten, spiegels én achterruit. Niets zo gevaarlijk als rijden met beperkt zicht. Je riskeert bovendien een boete.
Makkelijk in de winkel te kopen of zelf te maken: een ruitenontdooier. Spuit wat van het goedje op de ijslaag en wacht enkele seconden. Hou de ontdooier wel buiten bereik van nieuwsgierige kinderen.
Wat warm water over je voorruit gieten om het ijs sneller te doen smelten? Slecht idee: het plotse temperatuurverschil is slecht voor je voorruit, en kan van een klein sterretje een heuse barst maken.
Slecht idee: je vastgevroren ruitenwissers gebruiken om het ijs van je voorruit te krijgen. Het is niet alleen belastend voor de motortjes van de ruitenwissers, maar ook voor de bladen van de ruitenwissers zelf.
Je motor al op temperatuur laten komen terwijl je je ruiten ijsvrij maakt? Geen goed idee. Je verwarming heeft een tijdje nodig voor ze warme lucht gaat blazen en je staat te krabben in de uitlaatdampen.
Als je een sterretje of barst in je voorruit hebt, laat je dat natuurlijk best zo snel mogelijk herstellen. Heb je dat nog niet gedaan en is je ruit bevroren, duw dan niet te hard door op die plekken wanneer je aan het krabben bent. Je kunt de schade alleen maar erger maken.
Je verwarming volop laten blazen om zo het ijs van je ruiten te krijgen? Niet alleen belastend voor je auto, maar ook nutteloos: je verwarming zal pas warme lucht blazen als je motor op temperatuur komt.
“Met een opengesneden aardappel over je voorruit wrijven”: dergelijke huis-, tuin- en keukentips zouden je voorruit ijsvrij houden of sneller doen ontdooien. Doe geen moeite: de meeste van die tips hebben weinig tot geen effect. Mobiliteitsorganisatie VAB toonde onlangs bijvoorbeeld aan dat de aardappeltruc niet werkt.
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!