6 tips om de batterij van je elektrische auto gezond te houden

Door een paar basisregels te respecteren, kan je de gezondheid en de levensduur van je batterij veel langer op een topniveau houden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 30 december 2019
  • 2.514 weergaven

1. Je batterij is het gelukkigst tussen de 20 en de 80 procent laadtoestand

Het is verstandig om de laadtoestand van je batterij ergens tussen de 20 en de 80 procent te houden. De chemische structuur van een lithiumbatterij is namelijk onderhevig aan degeneratie doorheen de tijd. In een batterij die zich doorgaans tussen de 20 en de 80 procent laadtoestand bevindt, blijft de chemische structuur langer gezond dan een batterij die vaak langdurig helemaal vol of helemaal leeg is.

2. Vertrek zo snel mogelijk na helemaal volladen en laad zo snel mogelijk nadat de batterij leeg is gereden

Na het lezen van tip 1 lijkt het alsof je maar 60 procent van je batterij mag gebruiken. Geen zorgen: je mag gerust tot 100 procent laden of je batterij leegrijden tot het laatste procentje. Het is alleen belangrijk dat de batterij niet te lang op één van die twee extremen blijft. Dus een hele lege batterij laad je best zo snel mogelijk op, en als je helemaal vollaadt, vertrek je best zo snel mogelijk nadat de 100 procent is gehaald. Sommige EV’s geven je de mogelijkheid om zelf aan te geven hoe vol de batterij mag worden geladen. Je kan dan voor dagelijks gebruik de limiet gewoon op 80 procent zetten en die naar 100 procent opschuiven voor langere trips.

3. Extreme temperaturen kunnen, maar pas dan op met zware belasting

De cel van een lithiumbatterij kan vrij extreme temperaturen aan, maar ze wordt wel kwetsbaarder voor verkeerd gebruik. Vraag bij aankoop van je auto na of de batterij een actieve vloeistofkoeling heeft of niet. Tesla’s hebben dat altijd, sommige minder dure modellen niet. Dat betekent dat je een Tesla bij 40 graden Celsius nog aan een snellader kan hangen, maar dat je een Nissan Leaf dan beter wat trager laadt. Snelladen genereert namelijk veel hitte, waardoor de cellen een te hoge temperatuur kunnen bereiken. In de andere richting geldt hetzelfde: een lithiumbatterij die een hele nacht in de vrieskou geslapen heeft, hang je ’s morgens best niet zomaar aan een snellader met hoog vermogen. De slimmere batterijen kunnen dit aan omdat ze automatisch hun laadvermogen gaan begrenzen en tijdens het laden de batterij actief gaan opwarmen. Ook hier informeer je je best: heeft de auto een actieve batterijverwarming? Zal het snelladen automatisch worden begrensd als de batterij koud is?

4. Snelladen bij warm weer kan ongezond zijn

Dit is een voortzetting van punt 3. Bij snelladen aan een gelijkstroomlader wordt veel hitte gegenereerd. Een auto met een gesofisticeerde batterij kan oververhitting tegen gaan door actief koelvloeistof tussen de cellen te laten circuleren. Die zullen daardoor niet boven een bepaalde kritische grens gaan en gezond blijven. Batterijen met enkel luchtkoeling kunnen bij hoge omgevingstemperaturen niet voldoende koele lucht aanzuigen om de cellen op een optimale temperatuur te houden. Daardoor gaan ze sneller degenereren en verliezen ze aan opslagcapaciteit.

5. Herkalibreren

De gezondheid van je batterij wordt in de gaten gehouden door het BMS (voor “Battery Management System” of batterijmanagementsysteem). Dit BMS werkt met een combinatie van data uit sensoren en berekend giswerk. Wanneer je je batterij vaak laadt in het middelste gedeelte van het laadvermogen (dus je houdt ze tussen de 20 en de 80 procent zoals omschreven in punt 1), dan weet het BMS na een tijdje niet meer waar de 0 en de 100 procent precies zijn. Het kan dan helpen om ze even met de uitersten te confronteren. Je rijdt de auto dan zo leeg mogelijk – maar blijf weg van de 0 procent, want het BMS kan zich vergissen – en laadt ze dan aan een gewone lader (dus niet snelladen) op tot 100 procent. Dan rijd je ze nog één keer leeg, en dan keer je terug naar je dagelijkse routine. Door dit 1 keer per jaar te doen, weet je BMS beter hoe het met je batterij gaat. Maar onthoud: laat de batterij nooit langdurig helemaal leeg of helemaal vol staan.

6. Verkopers weten het ook niet altijd

We suggereren dat je je goed moet informeren over de techniek van je elektrische auto. Maar niet altijd is een verkoper van het merk de beste bron. Soms heeft maar één verkoper van de showroom de juiste opleiding gevolgd en praat je met de verkeerde persoon, soms is de opleiding uitgesteld wegens tijdgebrek. Vraag in elk geval nadrukkelijk aan een je gesprekspartner of hij zeker is van zijn verhaal. Vergeet ook niet: dit zijn mensen die heel hun carrière lang diesel- en benzinewagens hebben verkocht. Zij beginnen nog maar net de details van het elektrisch rijden kennen en moeten nog veel leren. Vandaag vind je soms betere informatie op internetfora en specifieke sociale mediapagina’s dan bij officiële merkverdelers. Dit zal ongetwijfeld veranderen, maar het zal nog even duren.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km