Aftrekbaarbeid: dit zijn de aanpassingen die in 2023 voorzien zijn

Het gaat daarbij vooral over de plug-in hybrides, met aanpassingen in twee golven: vanaf 1 januari en vanaf 1 juli.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 december 2022
  • Wetgeving

De Belgische overheid leidt ons steeds meer in de richting van elektrisch rijden, en dat ten nadele van de aftrekbaarheid van auto’s met een verbrandingsmotor… of die nu beschikken over een oplaadbare batterij of niet! Gelukkig treden de veranderingen gefaseerd in voege: een eerste gedeelte vanaf 1 januari, een tweede vanaf 1 juli.

Vanaf 1 januari

Van zodra het jaar begint, zal de brandstof voor nieuwe plug-in hybrides nog slechts voor 50% aftrekbaar zijn, zoals al het geval is voor elk andere auto's met verbrandingsmotor. De elektriciteit die ze verbruiken, blijft daarentegen wel voor 100% aftrekbaar. Ook de 200% aftrekbaarheid voor de plaatsing van openbaar toegankelijke laadstations is verleden tijd! Ze zijn echter nog steeds interessant omdat het belastingvoordeel van 150% behouden blijft.

Vanaf 1 juli

In de zomer zal elke nieuw gekochte plug-in hybride op dezelfde manier worden behandeld als andere voertuigen met een verbrandingsmotor. De 100% aftrekbaarheid is dus voorbij! Die zal geleidelijk aan dalen tot maximaal 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 zal hun aftrekbaarheid zelfs nul zijn! Het is daarom beter een bestelling te plaatsen voor het eind van dit jaar, of nog voor de zomer van 2023, om kunnen genieten van een veel gunstigere aftrekbaarheid. Het is de datum van bestelling die geldt, en niet de datum van levering. Voor alle auto's die al rondrijden, verandert er niets.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Er zijn drie redenen waarom elektrische wagens op middellange termijn goedkoper zullen worden.

Dit is de duurste Ferrari ooit!

Dit is de duurste Ferrari ooit!

Deze Ferrari 250 GTO heeft 51,7 miljoen dollar opgeleverd in New York, omgerekend 47,55 miljoen euro tegen de huidige wisselkoers!

Een Hyundai kopen op Amazon? Het kan in de VS!

Een Hyundai kopen op Amazon? Het kan in de VS!

Vanaf volgend jaar zullen Amerikanen een Hyundai zoals elk ander spulletje kunnen kopen op Amazon.

Mercedes E-Klasse Break of All-Terrain: welke moet je kiezen?

Mercedes E-Klasse Break of All-Terrain: welke moet je kiezen?

Net als bij de vorige generatie krijgt de E-Klasse break opnieuw een avontuurlijke All-Terrain-versie. Welke voordelen brengt die met zich mee?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km