Jaguar
Deze Jaguar is niets minder dan de duurste E-Type ooit geworden! En als we zijn geschiedenis bekijken, snappen we waarom...
Europa heeft beslist: vanaf 1 januari 2027 moet er aan alle Europese snellaadpalen, inclusief de bestaande, betaald kunnen worden met een bankkaart.
Er is een kleine revolutie aan de gang in de wereld van de elektrische auto in Europa: je zal niet langer een specifieke badge, kaart of app nodig hebben om te kunnen opladen! Je zal die oplossingen natuurlijk nog steeds kunnen gebruiken, maar ze zullen niet langer verplicht zijn. Vanaf 1 januari 2027 zullen alle laadpalen met een laadvermogen van minstens 50 kW, inclusief bestaande modellen, verplicht betalingen met een bankkaart moeten aanvaarden.
Deze beslissing maakt deel uit van de AFIR-regelgeving (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), die ook gepaard gaat met andere verplichtingen. Zo zal er per kWh gefactureerd moeten worden, en vervolgens per minuut eens de batterij volledig opgeladen is, maar de auto wel ingeplugd blijft. Het doel van dat alles is om de toegang tot snellaadpalen te vergemakkelijken.
Met deze regelgeving maakt Europa een zekere achterstand goed op dit vlak. De betaling met een bankkaart is al ingeburgerd aan de andere kant van het Kanaal, zoals we konden vaststellen tijdens één van onze elektrische uitstapjes naar het Verenigd Koninkrijk. Voor tragere laadpalen, de modellen die minder dan 50 kW leveren, verandert er dan weer niets. De laadpaaloperator kan de toegang beperken tot bepaalde laadpassen of apps, maar ook per minuut factureren en zelfs een connectiekost vragen.
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Deze Jaguar is niets minder dan de duurste E-Type ooit geworden! En als we zijn geschiedenis bekijken, snappen we waarom...
Voor een elektrische wagen moet je andere keuzes maken dan voor een auto met verbrandingsmotor: batterijcapaciteit, aantal motoren en/of vermogen, type boordlader, enzovoort. Hoe moet je dan kiezen? Laten we eens oefenen met het gamma van de Ford Mustang Mach-E.
De allerlaatste Volvo op diesel zal begin 2024 worden geproduceerd. Daarna stopt de Zweedse constructeur volledig met dit type brandstof.
Polestar heeft niet enkel het design en het rijbereik verbeterd van de Polestar 2 voor modeljaar 2024, maar ook de prijzen zijn (iets) lager in België. Hier het overzicht.