Binnenkort een onderzeese tunnel tussen Spanje en Marokko?

Die zou plaats bieden aan auto’s en bussen, maar ook treinen.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 10 november 2022
  • Buitenland
  • 5.417 weergaven

Het is een titanenproject dat regelmatig bij de Spaanse en Marokkaanse regeringen ter sprake komt. De twee landen zijn al veertig jaar van plan een onderzeese tunnel onder de Straat van Gibraltar aan te leggen om zo een weg- en spoorverbinding te creëren. Daarvoor zijn zelfs twee bedrijven opgericht: SNED in Marokko en SECEGSA in Spanje. En na enkele jaren van stilte heeft de regering van Pedro Sánchez beslist om het project te reactiveren.

Daarvoor kreeg SECEGSA een subsidie van 750.000 euro om de haalbaarheid en levensvatbaarheid van dit grote project te bestuderen. Het bescheiden bedrag zal gebruikt worden om een meer dan vijftien jaar geleden opgesteld voorontwerp te actualiseren, door de technische en technologische vooruitgang van de afgelopen jaren te integreren. Met name een ontmoeting met Herrenknecht, een Duits bedrijf dat wereldwijd bekend staat om zijn expertise op het vlak van boorapparatuur, hielp om dit project dat niet langer als een utopie wordt beschouwd nieuw leven in te blazen.

Van Punta Paloma naar Tanger

Als hij wordt aangelegd, zal deze tunnel ongeveer 42 km lang zijn, waarvan iets meer dan 27 km onder water. Daardoor kan een auto in slechts 30 minuten de oversteek te maken, of nog minder met de trein. De maximale diepte zou 475 m zijn, met de Spaanse ingang bij Punta Paloma en de Marokkaanse ingang bij Tanger. Bij de doelstellingen betreft, wordt momenteel uitgegaan van 9,6 miljoen passagiers in 2030 en ongeveer 7,4 miljoen ton goederen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Meric Dagli.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

Wat denk je van een prestigieuze rijervaring op ijs?

Wat denk je van een prestigieuze rijervaring op ijs?

Een ideetje om te delen met de HR-verantwoordelijke op je werk?

Verrassing: dit premiummerk heeft de hoogste aankooptevredenheid bij klanten

Verrassing: dit premiummerk heeft de hoogste aankooptevredenheid bij klanten

Het springt 8 plaatsen hoger in het beroemde klassement en komt daarmee voor Porsche en Lexus. Het Italiaanse merk eindigt daarmee ver voor het Duitse trio Audi, BMW en Mercedes!

Zoveel kost de Volvo EX90, het Zweedse elektrische vlaggenschip

Zoveel kost de Volvo EX90, het Zweedse elektrische vlaggenschip

Voorlopig moet je er niet op hopen dat je met deze brok technologie kan rijden voor minder dan € 100.000 …

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km