Binnenkort een onderzeese tunnel tussen Spanje en Marokko?

Die zou plaats bieden aan auto’s en bussen, maar ook treinen.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 10 november 2022
  • Buitenland

Het is een titanenproject dat regelmatig bij de Spaanse en Marokkaanse regeringen ter sprake komt. De twee landen zijn al veertig jaar van plan een onderzeese tunnel onder de Straat van Gibraltar aan te leggen om zo een weg- en spoorverbinding te creëren. Daarvoor zijn zelfs twee bedrijven opgericht: SNED in Marokko en SECEGSA in Spanje. En na enkele jaren van stilte heeft de regering van Pedro Sánchez beslist om het project te reactiveren.

Daarvoor kreeg SECEGSA een subsidie van 750.000 euro om de haalbaarheid en levensvatbaarheid van dit grote project te bestuderen. Het bescheiden bedrag zal gebruikt worden om een meer dan vijftien jaar geleden opgesteld voorontwerp te actualiseren, door de technische en technologische vooruitgang van de afgelopen jaren te integreren. Met name een ontmoeting met Herrenknecht, een Duits bedrijf dat wereldwijd bekend staat om zijn expertise op het vlak van boorapparatuur, hielp om dit project dat niet langer als een utopie wordt beschouwd nieuw leven in te blazen.

Van Punta Paloma naar Tanger

Als hij wordt aangelegd, zal deze tunnel ongeveer 42 km lang zijn, waarvan iets meer dan 27 km onder water. Daardoor kan een auto in slechts 30 minuten de oversteek te maken, of nog minder met de trein. De maximale diepte zou 475 m zijn, met de Spaanse ingang bij Punta Paloma en de Marokkaanse ingang bij Tanger. Bij de doelstellingen betreft, wordt momenteel uitgegaan van 9,6 miljoen passagiers in 2030 en ongeveer 7,4 miljoen ton goederen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Meric Dagli.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km