Brussel: binnenkort een einde aan het ‘laadpaalkleven’

Er wordt binnenkort een rotatieparkeertarief geïntroduceerd.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 06 juni 2023
  • Ecologisch

Het is een situatie die de meerderheid van in de stad wonende eigenaars van een elektrische auto wel eens meemaken. Wanneer ze op zoek gaan naar een parkeerplek met een laadpaal, kunnen ze rondjes blijven rijden in de wijk, maar alle plaatsen zijn bezet. Het frustrerende is dat die plaatsen vaak bezet zijn door dezelfde auto’s… Dit soort ‘laadpaalkleven’ zou binnenkort echter verleden tijd moeten zijn. 

Op de burgemeesterssamenkomst (een maandelijkse vergadering van de 19 Brusselse burgemeesters) is beslist om te starten met een rotatieparkeertarief dat de eigenaars van elektrische auto’s moet ontmoedigen om een parkeerplaats met een laadpaal te blijven bezetten nadat hun auto is opgeladen. 

Meerkost op komst

Ter herinnering: er zijn vandaag zowat 2.700 laadpalen te vinden op het Brusselse grondgebied. Een cijfer dat voortdurend stijgt, en logischerwijs ook bijdraagt aan de daling van het aantal ‘klassieke’ openbare parkeerplaatsen. Sommige automobilisten zijn daarom geneigd om parkeerplaatsen met een laadpaal te blijven bezetten nadat hun voertuig opgeladen is. Om die praktijk van het ‘laadpaalkleven’ te ontmoedigen, komt er een meerkost vanaf 30 minuten na het beëindigen van de laadbeurt, of nadat het voertuig gedurende meer dan 5 uur aan het laden is. Het bedrag van die meerkost stijgt progressief. Een aantal technische details moet nog geregeld worden voor de nieuwe tarieven in werking kunnen treden. 


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Maxim Hopman.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km