Daar komen de zelfklevende nummerplaten!

Californië heeft het gebruik net goedgekeurd.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 18 mei 2022
  • Buitenland
  • 32.156 weergaven

België verplicht net als de overgrote meerderheid van de wereld het gebruik van een ‘harde’ nummerplaat, waarvoor het nodig is om gaten te maken in de bumper voor- en achteraan of op zijn minst om om een plaathouder te bevestigen. Het is een doorn in het oog van de meest maniakale eigenaars die (daar kunnen we inkomen) hun voertuig in perfecte staat willen houden.

De Amerikaanse staat Californië heeft beslist om de regels te versoepelen door het gebruik van een zelfklevende nummerplaat op de voorkant van het voertuig toe te staan. Dat komt omdat in de Verenigde Staten de regels op dat vlak tot de bevoegdheid van de staten behoren. In eenendertig van de vijftig staten is het gebruik van een nummerplaat op de voorkant van het voertuig verplicht. Dat is voldoende om een handvol burgers te motiveren om te lobbyen voor een versoepeling van de regel met, in het geval van Californië, een bijzonder praktisch compromis.

Veralgemening in het vooruitzicht?

Het Californische project voor de zelfklevende nummerplaat stamt uit 2013. Indertijd werd een eerste wetsontwerp opgesteld, dat de bevoegde plaatselijke autoriteit opdraagt alternatieven voor de harde plaat te onderzoeken. Intussen heeft het bedrijf License Plate Wrap een technische oplossing ontwikkeld die al getest is op een klein aantal voertuigen die door de California Highway Patrol gebruikt worden. De proef was succesvol en Californiërs kunnen nu bij wijze van proefproject een zelfklevende plaat aanvragen. Het proefproject zal volgend jaar geëvalueerd worden.

Acht verschillende plaatontwerpen zijn verkrijgbaar, met verschillende kleuren en patronen. Het valt nog af te wachten of het initiatief ook buiten Californië navolging zal krijgen en andere Amerikaanse staten en zelfs landen op het Oude Continent zal inspireren.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km