Mercedes-Benz
De kilometerteller van deze berline is met meer dan 560.000 km teruggedraaid!
Kenners zullen je steevast antwoorden dat de meest muzikale motor uit de geschiedenis uit… Frankrijk komt: de Matra-V12. Hij was ontwikkeld voor de autosport, haalde meer dan 10.000 o/m en brulde door een titanium uitlaat die hem een uniek bereik gaf. Een legendarische motor, die onder meer deze MS 670 aandreef die binnenkort wordt geveild. En het gaat niet om zomaar een MS 670 (alsof die omschrijving ooit van toepassing kan zijn), maar wel om chassis 01.
Niet alleen is dit het eerste chassis, maar het heeft ook nog eens de 24 Uur van Le Mans gewonnen in 1972 met Henri Pescarolo en Graham Hill aan het stuur. De Matra domineerde de epische race en maakte de nochtans straffe Alfa Romeo’s 33, Lola’s en Porsches 908 het leven zuur. Toen de auto voorbij de finishvlag reed, werd het publiek uitzinnig: het was meer dan twintig jaar geleden dat een Franse auto nog eens de beroemde race in Le Mans won. Matra ging op zijn elan verder en won ook de twee daar op volgende edities van de 24-uursrace.
De auto werd nooit verkocht en is vandaag in handen van de Groupe Lagardère, die de autosportafdeling van Matra heeft geërfd. De groep zit vandaag in het vizier van het gerecht en moet bijna 300 voormalige Matra-werknemers vergoeden. Het prijskaartje? Meer dan 4 miljoen euro. Om dat geld te verzamelen, heeft de groep beslist om afstand te doen van zijn kostbaarste speeltje: de befaamde Matra die Le Mans won. Hij moet naar verwachting 4 tot 7,5 miljoen euro op brengen en wordt op 5 februari door Artcurial geveild tijdens “La Parisienne”.
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De kilometerteller van deze berline is met meer dan 560.000 km teruggedraaid!
De Japanse constructeur lanceert een nieuw bewakings- en volgsysteem.
We zijn nog maar net gewend aan de nieuwe indeling van de modelnamen van Audi, maar nu voert het Duitse merk opnieuw een verandering door in zijn nomenclatuur. Al is het deze keer een wijziging die we enkel kunnen toejuichen.
De Maybach EQS 680 SUV is het eerste elektrische model van de ultraluxueuze afdeling van Mercedes en kost minstens 215.380 euro in België.