Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 november 2022
  • Aankoop
  • 2.183 weergaven

De enige reden waarom Ferrari productiewagens ging bouwen, was om zijn race-activiteiten te financieren. En die auto's met hun uitzonderlijke motoren werden al snel een groot succes. De 250-reeks kan worden beschouwd als de eerste die gebouwd wordt via een industrieel productieproces. De reeks bereikte zijn commerciële hoogtepunt met de 250 GTE, de 'gezinsvriendelijkere' versie met 4 zitplaatsen in plaats van twee. Ferrari produceerde er bijna 1000 van! Deze auto met een meer familiegericht roeping is niet naar de zin van een aantal puristen, maar hij kreeg de goedkeuring van de stichter van het merk, Enzo Ferrari, die de andere modellen vanbinnen te smal vond!

Te tam!

Met zijn 3-liter V12-motor die (op papier) 240 pk leverde, was de 250 GTE een pittige auto... in het juiste toerentalgebied! Veel klanten wezen op het gebrek aan koppel in de lage toeren, en dat deed ook Luigi Chinetti, de Amerikaanse invoerder van het merk, die een stevige invloed had op het bedrijf. Voor de volgende generatie was een grotere motor nodig. Daarom ontwikkelden de ingenieurs voor de toekomstige 2+2 een 4 liter-versie van het blok, die 300 pk beloofde en vooral een grote toename van het koppel bij lage toerentallen....

Onopgelost mysterie?

Helemaal aan het eind van de productie van de 250 GTE, toen de nieuwe 330 GT 2+2 bijna klaar was, nam Ferrari een verrassend besluit: het stopte met de productie van de 250 en verving hem door een tussenmodel, met het koetswerk van de 250 GTE maar de motor van de nieuwe 330 GT 2+2, de 'grote' 4 liter. Hij kreeg de naam 330 America, en er werden slechts 50 exemplaren gebouwd. Was dit een beslissing van Enzo Ferrari, die naar verluidt teleurgesteld was over de prestaties van de auto? Of was het een verzoek van Luigi Chinetti? Of was het een tactische keuze om de laatste paar koetswerken van de 250 GTE te verkopen? Niet alle kenners en historici zijn het erover eens...

Vandaag

Ondanks zijn grote zeldzaamheid is deze Ferrari niet zo gewild als men zou denken. Zijn prijs, naar schatting tussen de 400.000 en 500.000 euro, lijkt vrij hoog, maar is veel lager dan die van de 2-zits modellen. Het hier getoonde exemplaar wordt aangeboden door RM Sotheby's en wordt op 26 november geveild in München.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Peter Seabrook © 2022 Courtesy of RM Sotheby's.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: de Elan Plus 2 van Lotus-stichter Colin Chapman

Te koop: de Elan Plus 2 van Lotus-stichter Colin Chapman

Een kans om tegen een betaalbare prijs een stuk Lotus-geschiedenis in handen te krijgen.

Twee Bugatti’s en een Ferrari voor meer dan 10 miljoen euro

Twee Bugatti’s en een Ferrari voor meer dan 10 miljoen euro

Twee van de drie auto’s, uit de collectie van een overleden Nederlandse verzamelaar, beschikken over een uitzonderlijk palmares in de autosport!

Koopje: Rolls-Royce Silver Spirit, een authentieke Rolls voor minder dan € 25.000!

Koopje: Rolls-Royce Silver Spirit, een authentieke Rolls voor minder dan € 25.000!

Een Rolls voor de prijs van een hatchback, lijkt je dat wel iets? Dan stellen we je de Rolls-Royce Silver Spirit voor, een icoon uit de jaren ‘80.

Deze SLR Stirling Moss gaat binnenkort onder de hamer

Deze SLR Stirling Moss gaat binnenkort onder de hamer

De waarde van dit model, met amper 150 km op de teller, wordt geschat op tussen de 3 en 4 miljoen euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km