Fisker
Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?
Een elektrische auto is geen auto zoals alle anderen…
De komst van de elektrische auto op onze wegen heeft ervoor gezorgd dat bandenfabrikanten zich creatief en innovatief moesten tonen. Banden spelen immers een belangrijke rol wat het rijbereik en de prestaties betreft. De laatste jaren hebben we dan ook producten op de markt zien komen met unieke kwaliteiten om te voldoen aan deze nieuwe noden.
Ongeacht het type auto heeft een band altijd dezelfde functie. Maar in het geval van een elektrische auto spelen de banden een belangrijkere rol, omdat ze deel uitmaken van een strikt lastenboek dat tegemoet moet komen aan een reeks technische uitdagingen.
Gewicht speelt daarbij een grote rol. Elektrische auto's zijn voorzien van batterijen die het totaalgewicht van het voertuig verhogen. De banden die voor deze auto's gebruikt worden, moeten daarom een robuustere structuur hebben om bestand te zijn tegen een grotere fysieke belasting.
Ook het tweede aspect is gelinkt aan het gewicht van deze nieuwe auto's: het zwaartepunt. Hier maakt het onder de vloer monteren van de batterij het mogelijk het zwaartepunt te verlagen en zo dichter bij de weg te zitten. Dit zorgt voor een betere rijdynamiek, maar verandert ook de eisen die aan de banden gesteld worden. Ook hier moet een manier gevonden worden om de vervorming van de band te beperken, en te zorgen voor een voldoende stevige rubbersamenstelling. Anders zou de rijdynamiek in het gedrang komen, net als de veiligheid van de passagiers.
Een band voor een elektrische auto moet ook bestand zijn tegen de hoge fysieke spanningen die gepaard gaan met het hoge en instant beschikbare koppel van deze auto's. De grip van de band moet daarom optimaal zijn, in combinatie met zijn vermogen om het rijbereik te maximaliseren door de wrijving te verminderen. Dat is één van de redenen waarom autofabrikanten de voorkeur geven aan banden met een versterkte structuur, die, doordat ze minder vervormen dan een gewone band, de hoeveelheid vermogen kunnen verminderen die nodig is om het voertuig te verplaatsen.
Tenslotte zijn elektrische auto's ook veel stiller dan hun soortgenoten met een verbrandingsmotor. Daarom moet elke bron van lawaai zoveel mogelijk beperkt worden, anders zal het veel meer aanwezig zijn in de passagiersruimte. De banden die op elektrische auto's gemonteerd worden, moeten dus bijzonder stil zijn. Daarom hebben ze een speciaal loopvlak dat de decibels als gevolg van het contact met het asfalt beperkt, en zijn ze over het algemeen ook smaller.
Om al deze redenen werken fabrikanten van elektrische auto's nauw samen met fabrikanten om banden te ontwikkelen die het best aan de eisen van deze nieuwe voertuigen voldoen. De grote namen in de sector, zoals Pirelli, Bridgestone, Michelin, Continental en Goodyear, zijn daardoor een voorsprong aan het uitbouwen op hun concurrenten met kleinere budgetten voor onderzoek en ontwikkeling.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?
Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...