Een Zwitserse start-up belooft opladen in 72 seconden

Evenveel tijd als je nodig hebt om brandstof te tanken...

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 14 februari 2023
  • Ecologisch

Komt de technologie stilaan binnen handbereik om een elektrische auto te kunnen herladen in iets meer dan één minuut? Dat is alvast wat de Zwitserse start-up Morand lijkt te beloven met een systeem dat “eTechnology” heet. Het kleine bedrijf werd een tiental jaar geleden opgericht door Benoît Morand en is al lang geen onbekende meer in het wereldje van de elektrische mobiliteit. De ondernemer zette namelijk het eerste hybride prototype op punt dat deelnam aan de 24 Uur van Le Mans (in 2011) en ontwierp recent de eerste Zwitserse hypercar: de Morand 1. Die onthulde hij in 2020 in twee versies: een hybride die tot 1.000 pk ontwikkelt en een 100% elektrische versie met... 2.000 pk!

Uit de autosport

Samen met een kleine groep ingenieurs met veel ervaring in de autosport vertrok Morand van een batterij die hij omschrijft als “een kruising tussen een supercondensator en een klassieke lithium-cel, met revolutionaire kenmerken”. Heel concreet, en volgens een test van Geo Technology, zou een prototype van deze eTechnology met 7,2 kWh tot 80% van zijn capaciteit zijn opgeladen in amper 72 seconden, tot 98% in twee minuten en tot 100 in twee minuten en dertig seconden!

Met 7,2 kWh zitten we natuurlijk nog ver van de gemiddelde batterijcapaciteit van een moderne elektrische auto. Morand mikt met zijn technologie in een eerste fase dus vooral op kleine voertuigen met twee wielen of met compacte afmetingen, in de lijn van een Citroën Ami bijvoorbeeld.

In het persbericht stelt de start-up tot slot nog dat de batterij bestand is tegen een aanzienlijk aantal keren herladen. 50.000 tot 70.000 laadcycli zijn mogelijk, en dat is een tienvoud van wat de huidige klassieke batterijen toelaten! Morand zoekt een industriële partner die de middelen heeft om deze revolutionaire technologie op grote schaal te produceren. Nieuwe financieringsbronnen worden ook aangesproken om de technologie binnen een redelijke termijn helemaal betrouwbaar te maken.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Morand.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km