Elektrificatie van oldtimers: “geen historische modellen meer”

Worden oldtimers binnenkort van onze wegen en, vooral, uit onze steden verbannen? Heel wat gespecialiseerde garages en zelfs constructeurs anticiperen alvast door deze eerbare opa’s elektrisch te maken om ze te ‘vergroenen’. Maar is een grote ‘maar’…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 oktober 2019
  • Wetgeving

De Renault 4 e-Plein Air, de Volkswagen e-Kafer, de Jaguar E-Type Zero en zelfs Aston Martin met zijn flexibele oplossing die op dit moment wordt aangeboden in de DB6 Volante: steeds meer autobouwers vrezen dat hun historische modellen in de toekomst de weg niet meer op zullen mogen en ontwikkelen daarom elektrische oplossingen. De FIVA, de “Fédération Internationale des Véhicules Anciens” (Internationale Oldtimerfederatie) heeft zijn tijd genomen om een reactie te formuleren, maar hun verklaring is niet mis te verstaan…

De FIVA “heeft begrip voor de motivatie van bepaalde eigenaars om hun wagens elektrisch te maken”, maar wijst er toch op “dat de organisatie gewijd aan het behoud, de bescherming en de promotie van oldtimers het gebruik van onderdelen uit moderne elektrische wagens (motoren en batterijen) ter vervanging van de aandrijflijn van een oldtimer niet kan ondersteunen”. Of anders gezegd: een oldtimer met een moderne elektromotor en batterijen is niet langer van historische waarde.

De FIVA raadt eigenaars, constructeurs en gespecialiseerde garages die dit soort verbouwing wensen uit te voeren daarom aan om omkeerbare oplossingen te bedenken, zodat het model in de toekomst, als daar behoefte aan zou zijn, “terug naar zijn oorspronkelijke staat kan worden gebracht om er weer een oldtimer van te maken”.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km