Ford test ‘geofencing’ voor snelheidsbeperkingen

Het systeem zorgt ervoor dat auto’s zich in bepaalde zones automatisch aan de maximumsnelheid houden.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 27 mei 2022
  • Veiligheid
  • 2.325 weergaven

Vanaf 6 juli moeten alle nieuw gelanceerde auto’s in de Europese unie uitgerust zijn met een intelligente snelheidsbegrenzer (Intelligent Speed Assist of ISA). Vanaf 7 juli 2024 moet het op alle auto’s zitten die je in de EU nieuw koopt. Het systeem ervoor dat je auto zich automatisch aan de maximumsnelheid houdt of je waarschuwen dat je te snel rijdt. Over het algemeen werken intelligente snelheidsbegrenzers op basis van verkeersbordherkenning, vaak aangevuld met gps-gegevens. Maar Ford werkt nu aan een ander systeem.

Geografisch afgebakende zones

Het Amerikaanse merk is in zijn Europese thuisstad Keulen begonnen met een proefproject dat via geofencing gebieden afbakent met een bepaalde snelheid. Het systeem werkt op basis van gps-gegevens en detecteert dus wanneer je een gebied binnenrijdt met een bepaalde snelheid – in de test van Ford zijn dat de zones 30, waar de kans op gevaarlijke aanrijdingen met zwakke weggebruikers het grootst is. BMW paste het principe eerder al toe om zijn plug-in hybrides automatisch te laten overschakelen op elektrisch rijden in stadskernen.

Het vermijdt dat sommige verkeersborden met snelheidsbeperkingen niet gespot worden, bijvoorbeeld omdat ze bedenkt zijn, en kan ook snelheidsafhankelijk gemaakt worden. We denken bijvoorbeeld aan een zone 30 die enkel tijdens schooluren van toepassing is. Daarnaast kan die geofencing ook nuttig zijn op privéterrein, bijvoorbeeld bij bedrijven die de snelheid op hun parking of logistieke zone willen beperken. Ford laat op dit moment in Keulen de nieuwe elektrische e-Transit rondrijden met ingenieurs aan boord om het ISA geofencing-systeem te testen. Het wordt een jaar lang geëvalueerd, dus mogelijk wordt het vanaf 2024 ook toegepast in nieuwe Ford-voertuigen.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km