Fysieke knoppen veiliger dan touchscreens

Dat zegt het Zweedse magazine Vi Bilägare na een vergelijkende test.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 19 augustus 2022
  • Veiligheid
  • 2.153 weergaven

Schermen zijn alomtegenwoordig in moderne auto’s. Tot 56 duim groot groeiden ze al in sommige modellen en ze doen vandaag dienst om zowat alles aan je auto te regelen. Tot de temperatuur van de airco toe, wat tijdens tests vaak naar boven komt als frustratie. DS denkt eraan om in de toekomst minder schermen in te bouwen in zijn modellen, en een test van een Zweeds magazine bevestigt nu dat dat wel eens een veilige keuze zou kunnen zijn.

Het magazine Vi Bilägare testte hoe het gebruik van deze schermen het rijgedrag beïnvloed. Het bracht daarvoor enkele van de nieuwste automodellen samen: de BMW iX, Dacia Sandero, Hyundai Ioniq 5, Mercedes GLB, MG Marvel R, Nissan Qashqai, Seat Leon, Subaru Outback, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3, Volvo C40. Het vergeleek de resultaten met die van een bijna 20 jaar oude Volvo V70 en concludeert dat sommige dingen vroeger echt wel beter waren.

Lang blind rijden

Tijdens het rijden aan een snelheid van 110 km/u moest de testpersoon de zetelverwarming aanzetten, de airco hoger zetten en de voorruitontwaseming inschakelen. Ook de tripcomputer resetten en de binnenverlichting aanpassen door het licht van het instrumentenpaneel te dimmen en het infotainmentscherm uit te schakelen behoorde tot de opdrachten. Om het aan boord wat aangenaam te houden, moest ook de radio afgestemd worden op een populaire Zweedse zender.


In de Volvo V70 konden de vier opdrachten in minder dan 10 seconden uitgevoerd worden, waardoor je 300 meter afgeleid bent aan een snelheid van 110 km/u. De nieuwe modellen deden het allemaal slechter, met als uitschieters de MG Marvel R (44 seconden, 1372 meter), BMW iX (30 seconden, 928 meter) en de Seat Leon (29 seconden, 895 meter). De modellen die het meest in de buurt kwamen van de V70 zijn de Dacia Sandero en de (exact 13,5 seconden en 414 meter) en de Volvo C40 (13,7 seconden en 417 meter). De volledige resultaten kan je bekijken op de website van het magazine (in het Engels)

De stembediening leren gebruiken dan maar, als die al werkt voor alle functies? Of moeten autobouwers hun interieurconcepten dringend herbekijken, naar het voorbeeld van DS?


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km