Gebruikskosten: Ferrari F430, onbetaalbaar?

Sinds halverwege jaren 1970 zijn voor Ferrari de modellen met centraal geplaatste V8 de ‘money-makers’. Ze zijn de ‘instapkaartjes’ tot het gamma, maar daarom worden ze niet technologisch achtergesteld. Maakt dat hen onbetaalbaar qua onderhoud?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 december 2019

De in 2004 voorgestelde F430 nam het stokje over van de 360 Modena. De nieuwkomer bouwde verder op de geest van zijn voorganger met een centraal ingeplante V8 die was vergroot tot 4,3 liter, goed voor een vermogen van 490 pk bij 8.500 o/m. De F430 was een doorwrochte sportwagen met een efficiëntie die in zijn tijd geen gelijke kende. Ook vandaag, 15 jaar later, maken zijn prestaties nog steeds indruk: een top van 315 km/u en 4 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten.

Gebruikskosten: Ferrari F430, onbetaalbaar?

Door de introductie van rijhulpsystemen werd hij ook toegankelijker om mee te rijden. Qua overbrenging liet Ferrari de keuze tussen zijn traditionele handbak met open schakelrooster en de gerobotiseerde F1-bak met enkele koppeling. De overgrote meerderheid van de klanten koos voor die laatste… wat niet bepaald goed nieuws is, zoals we zullen zien.

Gebruikskosten: Ferrari F430, onbetaalbaar?

Hoeveel?

Reken er niet op om een degelijke auto te vinden onder de 70.000 euro, terwijl de gemiddelde F430 vandaag 90.000 euro kost, of zelfs 140.000 voor een Scuderia (lager gewicht en 510 pk) en zelfs… 300.000 voor een Scuderia Spider 16M. De gewone Spider tik je op de kop voor 90.000 tot 100.000 euro. En qua onderhoud? Het jaarlijkse nazicht maakt je rekening een dikke duizend euro lichter, terwijl een grote beurt (om de 20.000 kilometer) het drievoudige kost.

Gebruikskosten: Ferrari F430, onbetaalbaar?

De koppeling heeft een behoorlijk korte levensduur in de F1-versie als je ze te ruw behandelt en kost dan liefst 5.000 euro om te vervangen. Als je de manuele overbrenging charmanter vindt, is dat meteen ook goed nieuws: dan kost het maar de helft. Maar dan moet je wel zo’n exemplaar vinden. Voor de distributie is er echter goed nieuws: in de F430 koos Ferrari voor een ketting en dus niet meer voor een tandriem. Al eist het merk wel een controle om de 80.000 kilometer. Dat geeft toch al een beetje marge…

Gebruikskosten: Ferrari F430, onbetaalbaar?

Om redenen van restwaarde raden we aan om naar een dealer van het merk op onderhoud te gaan. Al bestaan er wel talrijke onafhankelijke specialisten die perfect weten hoe ze uw diva moeten behandelen en die zo’n 30 procent goedkoper zijn. Reken zelf je voordeel maar uit.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km