Een groene auto is niet altijd fiscaal voordelig

Voertuigen die rijden op elektriciteit, aardgas of waterstof zorgen voor minder CO2-uitstoot en veroorzaken minder geluidsoverlast. De Vlaamse overheid heeft zich daarom gecommitteerd om milieuvriendelijk rijden te belonen met een belastingvoordeel. Maar in de praktijk blijkt de recent vergroende verkeersbelasting niet feilloos te werken. In enkele gevallen zal je als milieubewuste bestuurder juist meer moeten afdragen aan de fiscus.
  • Piette François
  • 27 februari 2017
  • 294 weergaven

Full hybride rijders betalen meer belastingen

Neem bijvoorbeeld de full hybride Toyota Yaris, die is uitgerust met een kleine elektrische motor naast de benzinemotor. De elektromotor zorgt ervoor dat een deel van de energie van de brandstofmotor en de remmen heroverd wordt, waardoor het totaal verbruik van het voertuig aanzienlijk afneemt. De hogere aanschafprijs van een full hybride model kan zodoende op termijn worden terug verdiend vanwege de besparing op benzine. Een jaarlijkse korting op de verkeersbelasting zou moeten helpen om autobezitters over de streep te trekken. Maar binnen het hervormd systeem betaal je voor een full hybride Toyota Yaris 166 euro per jaar, terwijl je aan een benzineversie slechts 110 euro per jaar kwijt bent. Daar fronsen de wenkbrauwen wel even van.

De cilinderinhoud bepaalt de hoogte van de verkeersbelasting

De complicatie wordt in dit geval veroorzaakt door de cilinderinhoud. De full hybride Yaris (1.5 liter) heeft ruimere cilinders dan een standaard Yaris die volledig op benzine rijdt (1.3 liter). Het grotere volume zorgt echter niet voor meer uitstoot, omdat de elektrische motor bij het optrekken de voortstuwing voor zijn rekening neemt. Maar volgens de Europese norm (waarop onze verkeersbelasting is gebaseerd) is de cilinderinhoud de maatstaf. Hoe meer liter/cc, hoe hoger de belasting. Dus ook indien Toyota met een 1.3 liter full hybride Yaris op de markt komt (wat niet te verwachten is) zal je als groene rijder evenveel verkeersbelasting betalen dan wanneer je voor hetzelfde model met slechts een vervuilende benzinemotor kiest. En dat terwijl een full hybride auto tijdens korte stadsritten bijna 40 procent minder CO2 uitstoot.

Geen aanpassing van de regelgeving in zicht

De Toyota Yaris is geen uitzondering. Ook voor andere full hybride auto’s, waaronder de Toyota Auris en de Ford Escape, geldt dat rondrijden in de milieuvriendelijke uitvoering geen belastingvoordeel oplevert. Een oplossing zou zijn om bij de vaststelling van verkeersbelasting de cilinderinhouds-norm te vervangen door de ‘ecoscore’, een andere wetenschappelijke maatstaf voor milieuvervuiling. Helaas denkt milieuminister Joke Schauvliege daar voorlopig niet aan. “Er zijn al vrijstellingen voor auto's met zowel een elektrische als een verbrandingsmotor, op voorwaarde dat ze een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer hebben", zegt Schauvliege. "Aan die vereisten kunnen full hybride voertuigen echter niet voldoen."

In de gedachtegang van de Vlaamse overheid zijn full hybride auto’s dus net niet groen genoeg om in aanmerking te komen voor een beloning. Als je in de hybride-klasse toch een korting op de verkeersbelasting wenst, zal je moeten kiezen voor een plug-in hybride auto. Bij dit type voertuigen kan de accu van de elektromotor ook van buitenaf worden opgeladen door de auto aan te sluiten op het elektriciteitsnetwerk. Wat wel voordelig is bij een milieuvriendelijke wagen zijn de leningen. Een groene autolening is altijd net iets voordeliger dan een lening voor een gewone auto.

Geldbank.be

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km