Hittegolf: 5 manieren waarop we onze airco fout gebruiken

Nu de eerste echte hittegolf van dit jaar eraan komt, is airco in de auto een godsgeschenk. Maar vaak gebruiken we hem verkeerd. Dit zijn 5 tips om de airco in je auto efficiënter te gebruiken.

  • Bervoets Wim
  • 23 juli 2018
  • Comfort

1. Je airco meteen op volle kracht en op de koudste stand zetten

De temperatuur in de auto kan door de zon makkelijk oplopen tot 60 graden. De contacttemperatuur – hoe warm je stuur aanvoelt als je auto in de zon heeft gestaan – kan zelfs nog hoger oplopen. De efficiëntste manier om je interieur af te koelen is niet om je airco op volle kracht te laten blazen. Zet eerst je deuren en ramen even open en laat zo de temperatuur natuurlijk dalen. Daarna kan je je airco opzetten.

2. De luchtrecyclagestand niet gebruiken

Met de luchtrecyclagestand ingeschakeld (het symbool met het pijltje in de auto) wasemen de ruiten sneller aan, vinden veel mensen. Maar schakel het een paar minuten in en je interieur koelt sneller af. Schakel de luchtrecyclagestand daarna uit (het symbool met het pijltje door de auto) of kies voor de automatische stand als je die hebt om de luchtstroom gelijkmatig en efficiënt te verdelen.

3. De airco ’s morgens niet gebruiken omdat het nog fris is

Je gelooft het nu misschien niet, maar in de zomer kunnen de ochtenden nog koud zijn. Ook dan kan je je airco best gebruiken, zelfs met een hoge temperatuur. Op die manier vermijd je dat je ruiten beslaan als de buitentemperatuur stijgt.

4. Je ventilatiemonden slecht richten

Als je passagiers niks merken van de airco, ligt dat waarschijnlijk niet aan de temperatuur of blaaskracht, maar aan de richting van je ventilatiemonden. Om de luchtstroom gelijkmatig te verdelen, laat je ze best naar boven wijzen. Zo stroomt de lucht mooi rond in het interieur.

5. Je airco niet onderhouden

Net als olie, banden en remmen moet ook je airco een regelmatige onderhoudsbeurt krijgen. Niet alleen de filters, maar ook het koudemiddel moet regelmatig worden gecheckt. Een jaarlijks nazicht is zeker geen overbodige luxe.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km