Hybrides: welke technologie kies je best?

Tegenwoordig kom je het woord “hybride” op bijna elke auto tegen. Hoe geraak je daar nog wijs uit? En welke technologie kies je best voor je eigen nieuwe auto?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 januari 2021

Hybrides: welke technologie kies je best?

Een paar jaar geleden was hybridisering nog het voorrecht van een heel klein aantal heel specifieke modellen, maar vandaag is ze algemeen goed geworden in de autosector. De kans is dus heel groot dat je volgende wagen een hybride wordt. Maar let op: de ene hybride is de andere niet. Daarom deze kleine opfrisbeurt.

Grote familie

Doorgaans betekent het etiket ‘hybride’ dat een aandrijflijn een beroep doet op minstens twee verschillende energiebronnen om te kunnen functioneren. In de autosector gaat het heel vaak om een fossiele bron (een benzine- of dieselmotor) en een elektrische bron. In grote lijnen kunnen we drie grote families van hybride aandrijflijnen onderscheiden: milde hybrides, hybrides en plug-inhybrides.

1. Milde hybrides

Hybrides: welke technologie kies je best?

Wat is dit?Dit is de ‘minimale dienstverlening’ van de hybridisering, ook wel gekend als microhybride of lichte hybride. In grote lijnen gaat het om een geëvolueerd Stop&Start-systeem dat is gekoppeld aan een kleine batterij (doorgaans met een inhoud van zo’n 0,5 kWh).
Wat is het voordeel?

Deze relatief betaalbare techniek maakt het mogelijk om de verbrandingsmotor uit te schakelen terwijl de auto rijdt. Maar dat kan doorgaans wel enkel bij lage snelheden en in vrijloop.

Bovendien geeft een milde hybridisering de verbrandingsmotor een kleine elektrische duw in de rug bij het optrekken. Op die manier rijdt de auto wat soepeler en daalt het verbruik heel lichtjes. Het verbruiksverschil met een vergelijkbare gewone verbrandingsmotor blijft echter heel beperkt. Reken op zo’n 10 procent.

2. Hybrides

Hybrides: welke technologie kies je best?

Wat is dit?

Er bestaan vele verschillende hybride oplossingen. In grote lijnen kunnen we echter zeggen dat de batterij iets meer stroom kan opslaan (zo’n 1,5 kWh) en dat de elektromotor iets krachtiger is.

Wat is het voordeel?

In vergelijking met een milde hybride kan een hybride auto zijn verbrandingsmotor veel vaker uitschakelen, en dat niet alleen bij het vertragen of in vrijloop. De elektromotor kan hier bovendien onder bepaalde omstandigheden over heel korte afstanden de auto op zijn eentje aandrijven.

In de praktijk is de daling van het verbruik (en van de gehomologeerde CO2-uitstoot) gevoelig groter dan met een milde hybride. Maar hetzelfde geldt ook voor de meerprijs in vergelijking met een niet-hybride aandrijflijn.

3. Plug-inhybrides

Hybrides: welke technologie kies je best?

Wat is dit?

Een plug-inhybride wagen van zijn kant heeft een batterij met een veel grotere opslagcapaciteit aan boord. Het formaat van die accu verschilt per model, maar doorgaans is ze 13 à 15 kWh groot. Omdat dit te veel is om puur op te laden met de stroom die kan worden gerecupereerd wanneer de auto vertraagt (zoals een klassieke hybride doet), moet deze batterij zo vaak mogelijk via het stopcontact worden opgeladen.

Wat is het voordeel?

Met deze oplossing kan je tussen elke laadbeurt aan het stroomnetwerk zo’n 40 kilometer lang puur elektrisch rijden. Of de elektrisch gereden delen van je trajecten worden talrijker en langer dan met een conventionele hybride. Het gevolg is een echt laag reëel verbruik, zeker wanneer je vaak korte trajecten aflegt en veel oplaadt.

Deze technologie brengt echter een fors meergewicht met zich mee en het verbruik kan heel snel oplopen als je verzuimt om regelmatig de batterij op te laden. De kost van de technologie is bovendien veel hoger. Tot slot word je vaak ook met extra praktische beperkingen geconfronteerd, zoals bijvoorbeeld een kleinere koffer.

Op zoek naar een hybride wagen?

Ben jij op zoek naar een hybride wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor hybride wagens nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km