Ionity komt met een ‘plug and charge’ systeem

Je zal geen badge meer moeten gebruiken wanneer je je auto oplaadt. Koppel hem aan een Ionity plug en de laadpaal doet de rest.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 14 oktober 2021
  • Ecologisch

Het is een bijzonder praktische evolutie die echter niet heel nieuw is. De technologie is al een tijd te vinden in private laadnetwerken zoals dat van Tesla. Maar het is een première voor een Europees netwerk. Het probleem was dat er eerst een akkoord gemaakt moest worden op het vlak van gegevensbescherming tussen de verschillende autobouwers en Ionity.

Hoe werkt het? 

Het systeem is niet echt ingewikkeld. In plaats van een abonnement bij Ionity,moet je je bankgegevens rechtstreeks ingeven in je auto. Vanaf het moment dat je hem aan een Ionity-laadpaal koppelt, communiceert de auto de nodige gegevens om de exacte kost van je laadbeurt van je rekening te halen. Handig. 

Een akkoord tussen verschillende autobouwers

Dat de technologie geïmplementeerd kon worden, is dankzij de ISO 15118 beveiligingsnorm waarover de autobouwers een akkoord bereikten. Ionity spreekt op dit moment enkel over de voertuigen van de merken die mee aan de wieg stonden van het laadnetwerk. Dat zijn VW, BMW, Ford, Mercedes en Hyundai. Eigenaars van een Mustang Mach-E, EQS of Taycan moeten dus niets meer doen wanneer ze hun auto koppelen, behalve wachten tot hun batterij min of meer snel opgeladen is.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Ionity.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km