Keuzestress: zoveel kost de perfecte Volkswagen Golf

Moet je een nieuwe auto kiezen maar zie je door de bomen het bos niet? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Aftrappen doen we met de Volkswagen Golf.

  • Bervoets Wim
  • 03 april 2018

Koetswerk

De VW Golf is er in drie versies: als driedeurs (vanaf € 20.220), als vijfdeurs (€ 925 extra) en als break, de Variant (€ 3.380 extra). Heb je jonge kinderen, twijfel dan niet: met 605 liter aan bagageruimte met de achterbank rechtop doet de Variant het uiteraard beter dan de 380 liter van de hatchback. Maakt bagageruimte minder uit, ga dan voor de vijfdeurs. Eventuele achterpassagiers zullen je bij het in- en uitstappen dankbaar zijn.

Motor

De vaakst voorkomende keuze: benzine of diesel? De tijdsgeest is tegen de diesel, maar alles hangt natuurlijk af van de kilometers die je aflegt. Het omslagpunt voor particuliere kopers wordt tegenwoordig vaak op 30.000 kilometer gelegd, en dat is ook bij de Volkswagen Golf een goed vertrekpunt. Kies je de Golf als bedrijfswagen en doe je veel kilometers, dan kom je wellicht toch bij een diesel uit.

Volkswagen biedt je bij benzinemotoren de keuze tussen de 1.0 TSI driecilinder (85 en 110 pk), een 1.4 TSI viercilinder (125 pk) en een 1.5 TSI viercilinder (150 pk). Wij raden de gulden middenweg aan: de 1.4 TSI heeft meer longinhoud dan de driepitter, en is € 2.000 tot € 3.000 minder duur dan de 1.5 TSI terwijl hij qua prestaties niet hoeft onder te doen.

Bij de diesels heb je de keuze tussen een 1.6 TDI (90 en 115 pk) en een 2.0 TDI (150 pk). Ook hier nemen we de gulden middenweg: de 1.6 TDI van 115 pk is uiteraard krachtiger dan de wat krappe 90 pk-versie, maar zuiniger dan de grotere 2.0 TDI.

En CNG of elektrisch? De fors duurdere catalogusprijs van de plug-inhybride Golf GTE (€ 40.060, alleen nog stock) en volledig elektrische e-Golf (€ 39.010) maken een geëlektrificeerde VW Golf voor particuliere kopers zelfs met alle overheidspremies en -voordelen niet zo interessant als voor bedrijven en zelfstandigen.

Wel willen we een lans breken voor CNG. De Golf TGI (vanaf € 22.685) is een aanlokkelijk aardgasalternatief. Hij is milieuvriendelijker en goedkoper dan een equivalente benzine of diesel: tot 2020 betaal je geen BIV of verkeersbelasting en CNG is goedkoper aan de pomp. Wel heb je best een CNG-tankstation in de buurt.

Versnellingsbak

Op de Golf heb je zowat altijd de keuze tussen een manuele versnellingsbak en een DSG-automaat met dubbele koppeling. Het manuele exemplaar is bij de kleinere motorversies een vijfbak, de grotere hebben zes verzetten. De DSG heeft steeds zeven verzetten.

De manuele vijfversnellingsbak kan qua rijcomfort niet tippen aan de DSG-automaat, zeker niet op snelwegen. Het verschil tussen de zesversnellingsbak en de DSG is kleiner, maar vooral in fileverkeer haalt die laatste de bovenhand. Het hangt er dus van af of je de meerprijs van € 1.500 tot € 2.000 (afhankelijk van de motorversie) voor de DSG wil betalen.

Uitrusting

Het basisuitrustingsniveau heet Trendline (vanaf € 20.220) en is standaard correct uitgerust, met een noodremhulp, vermoeidheidsherkenning, digitale radio, klimaatregeling en elektrische ruiten. Comfortline (vanaf € 21.460) doet er onder meer comfortabelere zetels, een multifunctioneel stuurwiel en een adaptieve snelheidsregelaar bij. Highline (vanaf € 25.460) voegt vooral een chiquere aankleding toe.

Ook hier gaan we voor de gulden middenweg: de Comfortline-versie is aantrekkelijker aangekleed dan de Trendline-versie, correct uitgerust, en laat nog voldoende opties open voor de verdere afwerking. Tegelijk vermijd je de meerprijs van € 4.000 die de Highline-versie vraagt. Ten slotte vermelden we het aantrekkelijk geprijsde Business Pack (€ 2.600 op Trendline, € 2.450 op Comfortline en Highline), dat van de Golf een vijfdeursversie maakt en metaalkleur toevoegt, automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem, parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

Onze keuze: Golf 5D Comfortline 1.4 TSI DSG7 met Business Pack, wintermodule (met onder meer zetelverwarming) en dodehoekwaarschuwing: € 29.065

Tweedehands? Bekijk ook onze Volkswagen Golf-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km